×

Merknad

Forumet er kun i lesemodus

Spacewagon

Mer
16 år 1 uke dager siden #1495 av windigo2001
Spacewagon opprettet av windigo2001
Jeg ber ikke om noen råd, men vil heller spørre om andres erfarnger (seriøse!) rundt Mitsubishi Spacewagon II (1992 - 98 mod). I fjor var jeg på jakt etter en stor, men forholdsvis billig bil. Fant en som skulle selge en 1993 mod SW 2l aut. og dro for å se på bilen. Den virket bra og god å kjøre når jeg prøvekjørte den, og jeg valgte å slå til. Må jo stole på førsteinntrykket når man går ut på markedet å kjøper en gammel, billig bil, og det var ikke første gang jeg gjorde det heller. NAF har alltid skrytt veldig av disse bilene når det gjelder slitestyrke og driftsikkerhet, og har jo også alltid brukt dem selv til veipatrulje (selv når de har blitt gamle). Ga 19000 kr for bilen, en helt ok pris i forhold til andre som sto annonsert med tilsvarende km.stand og tilstand.

Den jeg kjøpte hadde gått 213000 km, noe jeg slett ikke ser på som langt for en 15 år gammel bil. Men det viste seg raskt at jeg hadde kjøpt den dårligste bilen jeg noen gang har vært borti. Når jeg hadde kjørt bilen i 3 uker røyk girkassen. Den bare frikoblet under kjøring (uten noe slurring som forvarsel), og koblet aldri inn igjen. Den hadde ny- og nok olje, og ingen feil ved elektronikken kunne finnes. Eneste løsning, etter å ha blitt vurdert av et seriøst verksted, ble å skaffe en brukt kasse som hadde gått 180000 km- da det ville koste ca 30000 kr å ut/innmontere og overhale den som røyk. Fikk byttet denne, men heller ikke denne girkassen var helt optimal. Den giret tregt når den var kald og levde sitt eget liv når det gjaldt opp/nedgiring når den ble varm. Etter en stund sluttet el-vinduene å virke, alt dasjbordlyset forsvant, og mange irriterende elektriske problemer, som feil på lyktespylere, bakrutespyler mm. dukket opp uten at jeg på noen måte kunne finne logiske forklaringer til det.. Motoren begynte å lekke/svette olje flere steder, bakfjærene begynte å gi seg, og jeg ga til slutt opp hele bilen. Den var ganske enkelt utslitt og gikk på skroten dagen før årsavgifta forfalt. Jeg satt der med \"skjegget i postkassa\" og det var ikke fritt for at jeg følte meg lurt av å ha betalt 19000 kr + ny girkasse ++ for en bil som med mye bry og rep. holdt seg på veien i knapt 4 måneder.

Jeg mener ikke å henge ut et spesielt bilmerke eller type. Har alltid trodd på at Mitsubishi har holdt bra japansk kvalitet, og nølet ikke et øyeblikk på å kjøpe denne bilen. Men jeg kunne tenkt meg å høre andre erfaringer (nok en gang seriøse) med Spacewagon II. Var jeg speiselt uheldig, eller er de ikke bedre? Jeg synes ikke en bil i denne klassen burde vært utkjørt etter 15 år og 215000 km, selv om den skulle ha vært litt tøft behandlet. Til sammenlikning kjører jeg nå en gammel '91 modell Mazda 626 st.v. som i disse dager passerer 300000 km uten å engang virker slitt i noen ledd.
Mer
16 år 1 uke dager siden #1496 av Raptor
Besvart av Raptor i emne Sv:Spacewagon
En bil i den prisklassen og årgang så kan en nok ikke vente bedre. Det er tross allt like mange måter å kjøre en bil på som sjåfører. Hvorm mange eiere det har vært her sier jo også noe. Antall km. kan være grisekjørt.
15 år begynner å bli mye. Prøvekjøring er jo et must om en skal kjøpe vil som er brukt og det finns spesielle prosedyrer på å sjekke om en bil er ok eller ei.
I den km intervallen du viser til kan problemene komme i kø. Når ett problem er løst kommer gjerne et annet.

Nå bilen frir under kjøring er det som regel synkroniseringsringer og låseenhet for dette som er slitt. En bytte kasse som er gått 180000km ville jeg aldri luktet på om jeg skulle bytte.

NB: Billige biler er ikke bestandig den beste løsning.

Jobber med fly/aviation/displaypilot men bil er ingen unntak..
Mer
16 år 1 uke dager siden #1497 av windigo2001
Besvart av windigo2001 i emne Sv:Spacewagon
NB: Billige biler er ikke bestandig den beste løsning.

Teoretisk sett er det nok ikke det, men av og til blir man stilt i situasjoner som gjør at de i praksis er den eneste løsning der og da.

En bytte kasse som er gått 180000km ville jeg aldri luktet på om jeg skulle bytte.

Automatkasser til Spacewagon 2 liter '92-98 mod er total mangelvare på bruktmarkedet. Til 1,8 liter derimot, er de ikke vanskelig å få tak i det hele tatt. Men de to girkassene går ikke om hverandre. Det er en kjent sak i bilkretser, og nå vet også jeg det:( Jeg var ikke klar over det før jeg kjøpte en slik bil, det er en av grunnene til at jeg etterlyser andres erfaringer. Når alle brukt-del-databaser i norden er tomme for den, og den jeg ventet i 3 uker på endelig svar (pga. jula og et noe surrete bilverksted)og trodde jeg fikk napp på, likevel var solgt, kaster man seg over det man får tak i for å få bilen på veien igjen. Dermed blir det til slutt en som har gått 180000 km og ligger på en pall hos en høgger i Elverum. Samme hvordan den lukter. Pga. dette er de få automatkassene som dukker opp rådyre, og mange velger heller å bygge om til manuell- noe som også ble foreslått med min bil- før den ene girkassa dukket opp av det blå. I mitt tilfelle hadde en overhalt- eller nyere kasse kosten det samme- eller mer enn jeg ga for bilen. Det blir for harry.

At man ikke kan vente mer enn 4 måneder på veien av en 15 år gammel bil til 20000 kr, er jeg ikke enig i. Nå er nettopp min erfaring at 15-16 år nødvendigvis ikke er for gammelt for en bruksbil av god kvalitet. Det finnes mye bra til 15-20000 kr til bruk \"i dårlige tider\", men det varierer tydeligvis veldig fra merke til merke, fra type til type. 200-220000 km er riktig nok den rene \"overgangsalderen\" for mange biler, men langt fra alle er så håpløse som den jeg fikk tak i.

Den hadde hatt 2 eiere, og var ombygd fra varebil til 7 seter på 10 årsdagen. Serviceheftet og verkstedshistorikk fortalte at den første eieren hadde kjørt betydelig lenger pr. år enn eier nr. 2. På grugg av \"personvern\" og økonomiske årsaker, kunne ikke tidligere forhandler oppgi spesifisert hva slags reprasjoner som hadde vært fortatt på bilen tidligere, bortsett fra reg.reim-bytte. Hvordan de forskjellige hadde kjørt, kan man jo bare gjette på. Men vi vanlig dødelige har ikke mer enn normal peiling på biler. Derfor kan vi ikke annet enn å prøve, føle og se når vi skal handle.

Er det noen andre med erfaring omkring Spacewagon II?
Mer
16 år 1 uke dager siden #1498 av Raptor
Besvart av Raptor i emne Sv:Spacewagon
Automatkasse sier du nå....Det er en kjent sak at om man satser på en gammel bil så bør man resonnere om hvor mye man kan mekke selv. Hvor lett det er å få deler osv. Ingen problem egentlig om deletilgangen er stor og man har mekansik forståelse. Slik jeg forstår det så var det vanskelig å få tak i automatkasse.

Nå sier du at nødvendigvis det ikke er for gammelt for en bruksbil av god kvalitet.. Realiteten her er at dette ikke var god kvalitet. Var bygget om fra varebil til personbil, men hvor mye varer har vært kjørt? Uansett så har du fått en mandagsbil eller vært meget uheldig. Allt som viser oljelekkasje under eller ved motoren bør granskes. Svetter eller lekker gearkassen bør dette sjekkes meget nøye og en bør holde dette under oppsyn. Svetting med noe støv osv..kan godtas, men drypp må utbedres omgående. Å etterfylle ofte/daglig er en dårlig løsning.
Bilen er på fyllinga/høggern og du var uheldig - mer er det ikke å si om det.<br><br>Endret av Raptor, den 21/04/2008 21:19

Jobber med fly/aviation/displaypilot men bil er ingen unntak..
Moderator: Raptor
Tid til å lage siden: 0.118 sekunder

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.