×

Merknad

Forumet er kun i lesemodus

salg av bil

  • therese..
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
8 år 3 måneder dager siden #11913 av therese..
salg av bil opprettet av therese..
vi har solgt en audi 80 til en gutt. vi fikk den eu-godkjent to dager før salget. vi skrev ikke kontrakt med gutten, og nå har faren hans sendt bilen på naf-test og påstår at bilen har mange feil og skal ha pengene tilbake. noen av de feilene var så store at bilen ikke ville blitt eu-godkjent fra begynnelsen av. har han da rett til å kreve pengene tilbake siden vi fikk den eu.godkjent og ikke visste om disse "feilene"?
Mer
8 år 3 måneder dager siden - 8 år 3 måneder dager siden #11914 av Raptor
Besvart av Raptor i emne salg av bil
En EU kontroll kan være ensbetydende at bilen går gjennom kontrollen der og da men dette er ikke et bevis på at kontrollen skal vare til neste EU kontroll. Mange verksteder definerer EU kontroll på ulike måter med tanke på skjønn osv. Sett fra motsatt fall så hadde naboen bilen for noen år siden på EU kontroll der det ble påvist mangler i størrelsesorden kr. 20 000,- Jeg sa til naboen at han burde få dette reparert på annet verksted evt. etterkontroll. Da bilen ble levert inn der så ringte verksmester til han og sa at de ikke kunne finne de påviste feil og godkjente den. Verkstedet som hadde listet opp flere mangler mistet EU autorisasjonen i ett år.

Om dere har vært på et såkalt "snilt" verksted vet ikke jeg, men uansett så gjelder jo EU kontrollen som først ble satt - også tatt i deres gode tro. En annen ting er jo at NAF kjører litt betydelige mer sjekker og er det mulig så kjører de eks. kompresjonstest på sylindere osv. Videre kjøre de spenningstest på coil/plugger om det er bensin. Uansett så skal avgassverdi være fastsatt av myndighetene.

Kontrakt er viktig..(!) Eks. formulert "At bilen selges som forevist" slik det er der og da. Er det feil eller mangler som selger vet om men ikke har opplyst så har kjøper reklamasjonsrett på enten og heve salget eller penger tilbake, men det skal bevises. Det står ingen ting om hvilke årsmodell, pris og kjørelengde. M.a.o er bilen såpass gammel at den ligger innunder forventet problemer som kan oppstå så bør kjøper ta det med på kjøpet. Eks,. en bil som er gått 200 000 og kanskje er 20 år så er ikke det ensbetydende med at ikke feil kan oppstå nå eller senere.

Jeg vil vel til slutt si at det som er formidlende til kjøper her var at dere ikke leverte bilen med kontrakt. Deres sterke side er at bilen var på EU kontroll og dere solgte den i god tro at den var ok.

Jobber med fly/aviation/displaypilot men bil er ingen unntak..
Moderator: Raptor
Tid til å lage siden: 0.082 sekunder

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.