×

Merknad

Forumet er kun i lesemodus

symptomer på defekt MAP-sensor?

  • dipoveer
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 2 måneder dager siden - 11 år 2 måneder dager siden #8152 av dipoveer
symptomer på defekt MAP-sensor? opprettet av dipoveer
Jeg har hatt problemer med motoren på min Ford Fiesta Flair 1997 mod (har gått 140 000km). Den brummer (høres litt ut som en gammel dieselmotor), og drar generelt dårlig og ujevnt. Den humper/nykker også mye på lavt turtall og når gasspedalen bare trykkes litt inn.

Var innom et verksted for en tid tilbake, og utifra lyden mente de at den gikk på 3 sylindere. Byttet luftfilter, tennplugger, ledninger og koil uten resultat.

Leverte den så inn på verksted (et annet), der de slettet alle feilmeldinger (disse kom ikke opp igjen), prøvekjørte og konkluderte med at det sannsynligvis er MAP-sensoren som er defekt.

Så vidt som jeg har forstått styrer MAP-sensoren bare luftrykket i manifoilen, og har ikke noe å gjøre med hver enkelt sylinder?

Jeg nevnte tre-sylindere-teorien for verksted nr 2, men de sa ikke noe mer om det.

Har også én gang funnet bensin på en av de nye tennpluggene.

Det jeg lurer på er:

- Hva er symptomene på en defekt MAP-sensor, og hva gjør det konkret med motoren?
- Vil man umiddelbart merke det om man kobler fra en fungerende MAP-sensor? (har prøvd dette med bilen på tomgang uten merkbart resultat)
- Da verkstedet slettet feilmeldingene gikk motoren litt jevnere. Dersom jeg bytter MAP-sensor, må evt feilmeldinger slettes på ny for å oppnå godt resultat?
- Er det OK å kjøre med bilen med evt defekt MAP-sensor inntil videre, eller vil dette kunne gjøre vondt verre?
Moderator: PloosB
Tid til å lage siden: 0.069 sekunder

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.