×

Merknad

Forumet er kun i lesemodus

Vurderer bmw stasjonsvogn. Trenger noen råd

Mer
16 år 8 måneder dager siden #1013 av Plecto
Hei. Har planer om å kjøpe meg ny bil en gang i framtiden og har sett meg ut en BMW i 3-serien . Jeg syns disse bilene er fine, med en grei motorstørrelse, fint interiør og med en masse tekniske duppeditter som jeg er veldig glad i. Noen som kan anbefale denne type bil? Er det noen jeg må passe på hvis jeg går for en slik bil? Hva er egentlig forskjellen på bmw sine 3,4 og 5 serie (Enkelte av de ser tilsynelatende like ut til tross for at de er hver sin serie, f.eks. denne og denne )?

Takker for svar ;)
Mer
16 år 8 måneder dager siden #1018 av Raptor
Besvart av Raptor i emne BMW Touring
Jeg har hatt BMW i nærmere 25 år og kjenner disse bilene veldig godt.
Nå kjører jeg en BMW 525 Touring og den er veldig bra. Jeg ville heller gått for en 5 serie enn en 3 serie. Dette mest for at 3 serien er kortere mellom akselen foran/bak pluss at det er breddeforskjell mellom hjulene. 5 serien er desidert best å kjøre og mye mer stødigere men jeg anbefaler deg å prøve begge. Mellom diverse modellene som du lister til er det størrelsen. De siste bilene jeg har hatt har jeg hatt automat og når en har kjørt bil i godt over 30 år så sier det seg selv at det der å geare ikke er så morro lenger når en ofte kjører i by etc.
Automatgear på BMW er blandt verdens beste og om det er vinter eller sommer så ligger den ikke å jager opp og ned som andre biler når den er kald.
BMW har fallt i pris i de siste år på bruktbilmarkedet. Dette er årsak i at det importeres veldig mye biler og selges veldig mye brukt.

Noe spesiellt du bør se etter er om den er hel i understellsbeskyttelsesbelegget. Dette er noe skum/plast greier som BMW sprøyter på nye biler. Videre skal du se etter lekkasje på gear og kardang. Svetting tolereres, men ikke klar olje. Se under falsen på bagasjelokk etter rust.
Likeså skal du se etter rust under bakrutas underkant på touring samt baklokkets falser. En svakhet som BMW aldri har greid å bedre noe særlig er
pakningen bak fangeren foran. Her søles det masse over fangeren i regnvær.
Sølevann kommer ofte flytende over fangeren.

Jobber med fly/aviation/displaypilot men bil er ingen unntak..
Mer
16 år 8 måneder dager siden #1019 av Plecto
Deilig å få svar fra en som vet hva han snakker om :D

Så forskjellen på seriene er for det meste størrelsen på bilen? Jeg ser at 5-serien har en langt kraftigere motor også, hvordan spiller dette ut på bensinforbruket? Hvor mye bruker egentlig disse bilene (med forholdsvis rolig kjøring) på mila?

Skal jeg være kresen på kilometerstanden eller har dette lite å si så lenge de punktene du nevnte ser OK ut? Hva med årsmodellen? Som et siste spm. Hva menes med "Touring"?
Mer
16 år 8 måneder dager siden #1020 av Raptor
Besvart av Raptor i emne Motorer er ofte lik..
Eks. i 3 serien så har det vært motorstørrelsene 320 - 323 - 325 - 328 og M3
(2 liter - 2,3 liter - 2,5 liter - 2,8 og 3,5 liter) Tilsvarende størrelser har vært levert på 5 serien. Etter 2002 kom 5 serien med en 2,2 liter motor som yter 170HK. Den vet jeg er litt større på bensinforbruk uten at en kanskje får noe særlig mer for den sportslige effekt. BMW har vært meget flink til å hente dreimoment ut i fra de forskjellige motorene og vekta på bilene. Jeg hadde eks. for 3 biler siden for å si det sånn en BMW 528iA, men den var enorm på bensin sett fra mine øyne. Den gikk på literen og oppover. Kjørte den engang så langt det lot seg gjøre for å se om hvor langt jeg greide å \"tyne\" den på bensin og da kom jeg til 0,72 liter/10 km. Må få legge til at da var det ikke noe morro å kjøre BMW :(

Når det gjelder forbruke så får jeg si som BMW Norge svarer at det er basert på sjåføren!!! Dette er egentlig et hypotetisk svar. Instruksjonsboka viser snitt pr. mil og 100 km. Min BMW525iA touring har et snitt på bykjøring på 09 - 1,0 liter/mil. På langkjøring ligger den på 0,76 - 0,8 pr mil på litt sportslig kjøring.
Jeg bruker aldri kjørecomputeren og ønsker heller ikke min kjøring fokusert for
den biten da kjøregleden da forsvinner.

Glemte en ting til i forrige... ABS sensorene er følsom for kong vinter/salt. Spesiellt de bak. Den forrige bilen jeg hadde skiftet jeg alle 4. De er ikke så dyr, men det må gjøres på verksted da de skal kodes etterpå og det kan en ikke gjøre selv uten å ha peil og et dyrt instrument til dette.

Km. standen kan sjekkes om den er riktig på et BMW verksted da dette lagres i bilens hovedhjerne. De siste BMW skal ha 2 databaser for lagring av dette. De som tukler med dette via PC og program forandrer bare den ene. BMW ser om det er gjort noe ved å kalibrere disse eller synkronisere disse mot hverandre.

Touring= definisjonen for stasjonsvogn.

Håper svaret er ok..eller så er det bare å fyre løs... :lol:<br><br>Endret av Raptor, den 10/09/2007 20:28

Jobber med fly/aviation/displaypilot men bil er ingen unntak..
Mer
16 år 8 måneder dager siden #1021 av Plecto
Takk igjen ;) Merker jeg begynner å bli litt småforelsket :roll: Jeg som i utgangspunktet ikke har hatt noe forhold til BMW tidligere.

Det jeg tenkte på når det gjalt kilometerstand og årsmodell er om jeg skal ta dette veldig til betrakning når jeg kjøper en bmw? Gjør det noe om bilen har gått 300000km hvis de punktene du nevnte tidligere ser OK ut? Og vil det være lønnsomt å kjøpe en litt nyere modell, ta en 2000 modell framfor en 1997 modell f.eks. med tanke på reparasjoner og at bilen da faktisk er 3 år yngre?

Det er så at disse bilene er forholdsvis store, hva er egentlig egenvekten på f.eks. din bil? Det var derfor jeg lurte på dette med bensinforbruk :P Selvfølgelig har det med sjåføren å gjøre, men hvis du kjører to forskjellige biler identisk vil jo antagelig den ene bruke mer enn den andre hvis den er større og kraftigere? Vet du om det er stor forskjell mellom de forskjellige modellene innen 5-serien når det gjelder forbruk? Er det forresten noe oversikt og de forskjellige modellene (forskjellene mellom dem, utstyr og tekniske opplysninger)?

Som et sist spm. Er det mulig å koble ut ABS, antispin og antiskrens?

PS. Hva er tilatt tilhengervekt på din bil?
Mer
16 år 8 måneder dager siden #1022 av Raptor
Besvart av Raptor i emne Km, egenvekt etc.
Jeg har aldri hatt bil som har gått hele 300 000 km så der er jeg på gyngende grunn om jeg uttaler meg, men selvfølgelig kan det kanskje være ok. om bilen er velholdt og allt er fulgt til punkt og prikke. :D

Registerreima produsert i gummi/cord/belte som BMW har gått mer og mer ned på vedrørende antall km før skifte, har de denne i dobbel stålreim på 5 serie. Den er garantert 300 000 km. :) Jeg vet at visstnok på 3 serie skal den skiftes hver 60 000 km. :o Min'e BMW har aldri gått over 140 000 - 16 000 km før innbytte. Jo nyere bil en har råd til jo bedre. Det er mange priser :twisted: ute å går og ved rent salg kan du spare mye istedenfor innbytte, men det er uansett mellomlegg som er interessant. :?: Å kople ut antispinn og ABS ville ikke jeg gjort i dag. Å gjøre dette går, men sålenge det går inn under bilens sikkerhet vil jeg naturligvis ikke belyse dette her. :!: Det er heller ikke lurt da en kanskje har det utkoplet når det er aktuellt å ha denne tekniske hjelp. Hvorfor det skulle være ønskelig skulle jo jeg av nysgerrige grunner gjerne hatt svar på. Det gir jo ingen gevinst. Det er jo nettopp på vinteren dette er aktuellt. At det som tidligere er sagt er et svakt ledd og følsom for veisalt er jo ett, men å kople det ut ville jeg aldri ha gjort. Du får dessuten varsel på dashbordet når det er feil på det. De nyere BMW har jo også elektrisk sperre som er grei om en lærer å bruke den. Mener det kom helt på slutten av 90 tallet. Egenvekten er omtrent 1600kg.

Jobber med fly/aviation/displaypilot men bil er ingen unntak..
Moderator: Raptor
Tid til å lage siden: 0.118 sekunder

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.