×

Merknad

Forumet er kun i lesemodus

Motor Trøbbel; Audi A6 2.6 Sedan 94\95 mod. [[LØST]]

Mer
16 år 9 måneder dager siden #958 av Svenniz
Jeg skal prøve og skrive så detaljert som mulig..

Jeg kom igår hjem fra en ukes ferie (bilen har da stått ute i 1 uke) og tenkte jeg skulle ta meg en tur ned til byn for og se på Jazz-festivalen som er her i kongsberg nå. Da jeg låste opp bilen og lukker opp døra ser jeg at det ligger 5 cm med vann på gulvet. (Det har regna som faan her i kongsberg en uke) Jeg lurte veldig på hvordan dette har kommet inn, men jeg starta bilen og begynnte og øse ut vannet, når jeg var ferdig hadde bilen stått på tomgang ca 5 min, jeg orket ikke ta ut alt vannet så jeg tok vekk det meste og begynnte og kjøre, alt virket normalt helt til jeg hadde kjørt 30-40 meter, da stoppet motoren plutselig. Og etter det har jeg ikke fått start på den.

Det jeg har funnet ut av er at tennpluggene ikke får "strøm", de gnistrer ikke. Jeg har oxo testen og koble i en ny tennplugg, men uten hell. Har oxo en teori hvordan vannet har kommet seg inn; Vannet har kommet fra frontruten og rent ned under panseret og havnet i det "rommet" der alt av vifter og klima anlegge styret er, i det "rommet" skal det være hull i bån, sånn at evt. vann skal renne ut, men det hullet var tett, så jeg vil tro vannet har kommet seg inn i luft kanalen til klima anlegget og rent ut der lufta til beina skal komme ut.

Det jeg synes er rart er at om vannet skulle ha gjort noe faenskap med elektronikken ville jo en sikring gå, men alle er intakte. Det jeg oxo synes er rart er at bilen gikk fint på tomgang i 5 minutter men stoppet etter 30-40 meter. Om det skulle ha noe og si, så stoppet den i en nedoverbakke, mulig vannet har da kommet seg inn et sted den ikke skulle ha kommet inn. Alt av andre type elektronikk fungerer som det skal. Alle varsel lamper lyser når tenninga er på og når jeg prøver og starte bilen, men er det ikke sånn at de skal slukke når motoren har starta ?

Har noen her noen mening om hva som evt. kan være feil, eller hva jeg burde prøve på. Har Coilen en skjult sikring et sted jeg ikke hat sett ?

Eller burde jeg bare få bilen på et verktes og ta en sånn "data scan" av bilen ?

Bilen min: Audi A6 2.6 Sedan 94\95 mod.

Håper noen kunne hjelpt meg litt her =)
Mer
16 år 9 måneder dager siden #960 av Raptor
Besvart av Raptor i emne Vannet!!!
Det vannet du referer til kan eller kommer mest sannsynligvis ovenifra og inn som du også beskriver. Frontruta er ofte syndebukk. D.v.s det kan komme fra en vinduspakning, dør eller front et eller annet steds. Uansett så har nok dette regnvannet kommet og trengt seg inn i vitale elektronikk, styring etc. Det første du må gjøre er å tørke opp "ALT" vannet. Da mener jeg og tørke opp, lufte ut allt. Har du kverka en styringsenhet så koster dette dessverre endel. Mange biler har en sådan under dashbordet i nærheten av evt. sikringsboks. Det sure vannet vi har som nedfall er syndebukk til masse elektronikkproblemer i bil mm. Jeg er ikke Audi mann, men jeg tenker bare høyt i den problematikken du refererer til. Uansett tror jeg dette er en jobb for verkstedet. NB: Få glassmesteren til å sjekke ruta di til neste regnvær kommer.

Lykke til videre..
Sommeren er for kort til å ha bilproblemer midt i ferien?

Jobber med fly/aviation/displaypilot men bil er ingen unntak..
Mer
16 år 9 måneder dager siden #962 av Svenniz
Besvart av Svenniz i emne Re: Vannet!!!

Det vannet du referer til kan eller kommer mest sannsynligvis ovenifra og inn som du også beskriver. Frontruta er ofte syndebukk. D.v.s det kan komme fra en vinduspakning, dør eller front et eller annet steds. Uansett så har nok dette regnvannet kommet og trengt seg inn i vitale elektronikk, styring etc. Det første du må gjøre er å tørke opp "ALT" vannet. Da mener jeg og tørke opp, lufte ut allt. Har du kverka en styringsenhet så koster dette dessverre endel. Mange biler har en sådan under dashbordet i nærheten av evt. sikringsboks. Det sure vannet vi har som nedfall er syndebukk til masse elektronikkproblemer i bil mm. Jeg er ikke Audi mann, men jeg tenker bare høyt i den problematikken du refererer til. Uansett tror jeg dette er en jobb for verkstedet. NB: Få glassmesteren til å sjekke ruta di til neste regnvær kommer.

Lykke til videre..
Sommeren er for kort til å ha bilproblemer midt i ferien?


Takker for svar =)

Men om vannet skulle gjort noe med elektronikken, da ville det blitt en kortsluttning og en sikring skulle jo da ha gått?

Jeg har en "luft tørker maskin sak" som står på inni i bilen nå, så om noen dager vil den nok være tørr... Men det med at jeg fikk kjørt litt da, og at motoren var i gang minst 5 min før den stoppet, er ikke det litt rart ? :P
Mer
16 år 9 måneder dager siden #963 av Svenniz
Bilen startet på mårran idag :D har sikkert vært noe vann i systemet men som har tørket nå, eneste problemet nå er at Air bagen lyser, så jeg skal ha på Avfuktings maskinen et døgn eller to til, for og se om det hjelper.
Mer
16 år 9 måneder dager siden #967 av Raptor
Besvart av Raptor i emne Sikring trenger ikke...
Sikringen trenger ikke nødvendigvis å gå.
Om airbagen lyser må denne oftest nullstilles/eller bli resatt av verksted.
På noen biler er det nok å kople batteriet fra i 10 min. Ulempen med det er at da må ofte klokka/radio instilles på nytt.

Fint at du fikk løst problemet da...men som sagt finn lekkasjen snarest.

Jobber med fly/aviation/displaypilot men bil er ingen unntak..
Moderator: Bilmekanikeren
Tid til å lage siden: 0.109 sekunder

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.