×

Merknad

Forumet er kun i lesemodus

Startproblem med 1990 Hiace

Mer
16 år 9 måneder dager siden #941 av Zenon
Jeg hadde nylig et startproblem med min 1990 Toyota Hiace (har gått 228000 km) jeg gjerne skulle ha funnet ut av. Ved stopp på bensinstasjon ville ikke bilen starte igjen. Det kom bare klikkelyder fra bilen da tenningsnøkkelen ble dreiet. Dette virker jo som et flatt batteri, men det var tilsynelatende ikke problemet.

Dagen etter ble det forsøkt igjen å starte bilen, og denne gangen startet den fint. Etter et par mils kjøring ble den stoppet, og ved nytt forsøk på å dreie tenningsnøkkelen kom klikkelydene igjen, uten at bilen startet. Men ved å dreie tenningsnøkkelen enda lengre enn det som normalt skal til, kom startmotoren og bilen i gang. Ved påfølgende forsøk på å starte bilen, har den startet normalt.

Det kunne være greit å ha funnet ut av dette problemet, siden det er sannynlig at det dukker opp igjen, og da gjerne ved et ubeleilelig tidspunkt. Hva kan årsaken til startproblemene være, og hvordan bør jeg gå frem for å rette det opp, mon tro? Er takknemlig for alle innspill....
Mer
16 år 9 måneder dager siden #942 av Raptor
Besvart av Raptor i emne Det kan være....
Det mest sannsynlige er dårlig kontakt mellom batteri og starter. Da vil starter ikke få nok strøm. Kun innslagsrele i starter virker og det er det du hører. En tykk kabel (ca. 1 cm tykk) forsyner starter med strøm fra batteri. Sjekk om mutter som holder denne på plass til starter sitter ordentlig fast. Ikke dra for hardt da
enheten du drar mutter på er enten kobber (gamle biler) eller messing og er derav lett å dra over. Pass på at du ikke er borte i den lille kabel som skal gi impuls til rele inni starter som sitter like ved. Er det dårlig kontakt her eller at denne løsner vil det ikke skje noe når du vrir på nøkkel.

Lykke til!

Jobber med fly/aviation/displaypilot men bil er ingen unntak..
Moderator: Bilmekanikeren
Tid til å lage siden: 0.113 sekunder

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.