×

Merknad

Forumet er kun i lesemodus

Ufarlig piping?

Mer
16 år 11 måneder dager siden #807 av gry
Ufarlig piping? opprettet av gry
Hei!
Har en Opel Astra som har begynt å pipe litt ved nedbremsing. Jeg har time til service om 14 dager. Er det ok å kjøre bilen når den piper sånn (om det er bremsene for eksempel) eller bør jeg la den stå til service er gjennomført? Kan noe gå helt galt..?

Ofte er det slik at når jeg starter opp bilen er det lite piping i begynnelsen, men så øker det etterhvert og endre med å pipe ved hver nedbremsning (og noen ganger ved sving, innbiller jeg meg..?). Jeg hører lyden svakt inne i bilen når vinduene er lukket, men når man står utenfor bilen er det en klar gnisselyd/piping. Ikke skraping, men mer gnissende pipelyd.

Er det noe man kan gjøre selv når det er sånn eller må det gjøres av en mekaniker? Kan jeg feks få hjelp på litt avanserte bensinstasjoner?
Mer
16 år 10 måneder dager siden #813 av Bilmekanikeren
Besvart av Bilmekanikeren i emne Ufarlig piping
:D Det kan være ubehagelig når det piper ved nedbremsing men i mange tilfeller er dette ikke farlig. Dette forsvinner ved å enten bytte klosser eller dersom mekanikeren på service tar ut og rengjør klosser og glideflater. Noen biler har også en plate på baksiden av klossene som skal hindre denne ulyden. Det kan også ligge en stein mellom klossen og skiva og i såfall kan det hjelpe å ta en bråbrems i revers for å få ut senne. Er det derimot skrapelyder så kan det være stål mot stål på grunn av utslitte bremser. Du bør nok la bilverkstedet sjekke bremsene. :wink:
Mer
16 år 10 måneder dager siden #835 av Raptor
Besvart av Raptor i emne Ny asfalt...
Husk om du kjører på ny asfalt så kan steiner lett sette seg i mellom skive og steinavviser. Dette kan lage en lyd som minner om et defekt hjullager...

Jobber med fly/aviation/displaypilot men bil er ingen unntak..
Moderator: Bilmekanikeren
Tid til å lage siden: 0.108 sekunder

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.