×

Merknad

Forumet er kun i lesemodus

Høyre bakhjul har låst seg på Opel Astra

Mer
17 år 3 måneder dager siden #579 av gallardo
Her er tidenes gåte som jeg håper å få svar på av noen kyndige her inne:

Har en Opel Astra 1,6 97mod. I dag tidlig når jeg skulle ut å kjøre så hadde høyre hjul låst seg.


Var +3 grader i dag, sikkert en del lavere i natt. Antar derfor at det kan være fordi noe der bake har frosset, men har overhode ikke kompetanse på å si hva det kan være.

I tillegg hadde jeg håndbrekke oppe/på over natten, noe jeg vanligvis unngår. Bilen stod parkert flatt.

Jeg gjorde som jeg fikk råd av en mekaniker, slo på felgene med hammer med en planke som mellomlegg.

Deretter rygget jeg helt til det begynnte å løsne. Satte den i første når det begynnte å løsne, og kjørte 50 meter uten problemer. Merket jeg måtte trå til litt ekstra på gassen, men det gikk fint de første 50 meterene...

Så plutselig koblet ABS'en seg inn på samme hjulet (det har hele tiden kun vært høyre bakhjul som har vært låst fast)

Hjulet står bom fast når jeg forsøker å kjøre fremover, merker det ikke like mye når jeg rygger (det er kun tyngre enn vanlig å rygge).

ABS lampa lyser. Høyre bakhjul er låst.

Hva kan det være? og hva kan jeg gjøre?

På forhånd takk for svar :)
Mer
17 år 3 måneder dager siden #580 av KAZ
Vel, ettersom det er bakhjulet som har låst seg i første omgang, vil jeg tippe på at det er brekket som sitter. Jeg hadde samme problem på bilen min her forrige dagen, og da var det bare å jekke opp bilen og finne håndbrekk-vaieren. Sjekk at denne er sånn passe løs. Hvis den er det, må du skru av hjulet. Regner med at du har trommel bak; finn en hammer og slå sånn halvveis hardt på den, både fra siden og midt på. (Ja, du skal slå på trommelen, ikke felgen!) Prøv å dreie på trommelen; er det vanskelig å dreie, sett inn en eller to av hjulmutterne, og finn ei tang til å dra rundt med (Jeg brukte ei enkel, TYNN knipetang) Drei på trommelen, fram og tilbake til det løsner helt (Hvis du i det hele tatt får dreid, da.. :P) Hvis den fortsatt sitter, så har jeg ingen andre råd enn å dra på verksted...
Mer
17 år 3 måneder dager siden #581 av gallardo

Vel, ettersom det er bakhjulet som har låst seg i første omgang, vil jeg tippe på at det er brekket som sitter (...)


Takk for svar, prøvde det du sa :)

Vanskelig å finne feilen her... Når jeg gikk ut for å teste igjen så virket det som om hjulet hadde løsnet, i hvert fall så stod det ikke bom fast. Men etter ca 100 meter kjørte jeg over en fartsdump i lav fart, og det var nok til at hjulet seg igjen.

Det som er merkelig er at dersom jeg rygger ca 5 - 20 meter så løsner det helt, i hvert fall slik at det går fint å kjøre i fremover retning opp mot 40-50 km/t .
Med en gang jeg kjører over en fartsdump eller til og med et kumlokk så kan det låse seg igjen, så må jeg til med rygging 5-20 m igjen, og da løsner det opp, ikke helt men merker stor forskjell (når jeg setter den i fri i en bakke så ruller bilen, men det går saktere og saktere, helt til den stopper, selv om det er bakke hele veien).

En annen rar ting var at når jeg parkerte slik at høre forhjul og bakhjul stod opp på en 15cm fortauskant så låste høyre bakhjul seg idet høyre forhjul kjørte opp på fortauskanten (og IKKE først etter da bakhjulet kjørte opp på fortauet).
ABS lampa lyser ikke nå, men ellers er alt det samme.

Noen som kan si noe fornuftig ut i fra dette??

Uansett så er det noe rart her, så sender den inn på verksted i morra... men om dere har noen sysnpunkter, råd, lignende erfaringer, så del dem gjerne.
Mer
17 år 1 måned dager siden #712 av pmunck
Besvart av pmunck i emne Bremsesko?
Dette minner mistenkelig om bremsebånd som har løsnet fra skoene.
Ta av bremsetrommelen og undersøk status på bremseskoene. :?:

Mvh Pål
Moderator: Bilmekanikeren
Tid til å lage siden: 0.111 sekunder

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.