×

Merknad

Forumet er kun i lesemodus

Skoda Octavia 1,8T, -99, Lader ikke.

Mer
13 år 2 uker dager siden #4287 av DavidA99
Var ute å kjørte igår da brått ABS lampa og etterhvert ladelampa begynte å lyse. Til slutt stoppet bilen og etter å ha byttet batteri, kom jeg meg hjem. Det viser seg at dynamoen ikke lader.

Målte spenningen i dag, og den var høyere med motoren avstengt enn når den gikk. Ca 11V når motoren gikk. Sjekket jording og kabler, ok. Når jeg fjernet jordingskabelen på dynamoen ved spenningsregulatoren oppdaget jeg noe som kan tyde på at det har vært varmt der. Plasten var ikke smeltet, men noen brune flekker. Ikke ved tilkoblingen av kabelen, men på spenningsregulatorens plastdeksel.

Ladelampa lyser heller når jeg setter på tenningen, lampetest.

Er det noen måte jeg kan kontrollere om diodebrua er kaputt=ny dynamo? Slik at jeg bare kan bytte regulatoren med nye børster?

På forhånd takk!
Dave
Mer
13 år 2 uker dager siden #4289 av Raptor
Da er nok enten dynamoen defekt eller spenningsregulatoren defekt. Helst det siste siden du sier at det har vært varmt der. Spenningsregulatoren skal fordele ladestrøm til batteriet under kjøring slik at dette får tilbake strømmen eks. starteren tok ved starting. Under kjøring skal spenningsregulatoren ligge og føle på batteriet om det er nok strøm der. Er dynamoen defekt så tappes batteriet for strøm relativt raskt. All strøm som motoren trenger til drift inkl. lys og evt. varmeapparat trekkes da rett fra batteriet uten å ha muligfht til å få dette tilbake i batteriet igjen. Det var nok derfor bilen din stoppet.

Jobber med fly/aviation/displaypilot men bil er ingen unntak..
Mer
13 år 2 uker dager siden #4290 av DavidA99
Takk for kjapt svar!

Så du vil anbefale og bytte spenningsregulatoren først?
Mulig å gjøre det uten å demontere dynamoen?
Mer
13 år 2 uker dager siden #4291 av Raptor
Ja for spenningsregulatoren er billigst. Som regel sitter disse seperat men noen biler har den montert bak på dynamoen. Velger du å ta ut dynamoen så få den målt på et verksted.

Jobber med fly/aviation/displaypilot men bil er ingen unntak..
Mer
13 år 2 uker dager siden #4292 av DavidA99
Ok. Takker :)
Mer
13 år 2 uker dager siden #4293 av Raptor
Gi tilbakemelding hvordan utfallet ble.

Jobber med fly/aviation/displaypilot men bil er ingen unntak..
Moderator: Raptor
Tid til å lage siden: 0.102 sekunder

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.