- Innlegg: 3
- Mottatte takk 0
Oljesøl på motor, og varsellampe som lyser
13 år 1 måned dager siden #4263
av sway_80
Oljesøl på motor, og varsellampe som lyser opprettet av sway_80
Hei.
Har en Opel Corsa 1.2, 2001 modell som har gått ca 140000. Med Easy-Tronic girsystem(automat clutch).
Den bruker mye olje, men ingenting renner ut under(ikke noe på gulvet eller bakken hvor jeg parkerer). Men selve motoren (blokka?)er skikkelig tilgriset av olje, noe ser også ut som om det er gult. Må etterfylle ca hver tredje uke, da er den nesten tom(en strek igjen), jeg fyller litt over halvfull pr gang!Ikke hørt noe ulyder, men oljen blir veldig fort svart. Har hatt alle oljeskift og filterskift som jeg skulle hatt. Hva kan problemet være?? Hvor mye koster det ca å få sjekket dette på verksted? Kan de komme av defekt topp-/ bunnpakning, simmerringer o.l og hva koster dette å reparere??
Også har jeg problemer med en lampe i bilen som lyser i tide og utide. Signalet står for motorelektronikk og/eller girelektronikk. Lampelysingen tror jeg kan komme av en feil i det elektriske systemet, siden det har vært mye krøll der før, men aldri noe som har vært galt når jeg har hatt den på verksted.
Har en Opel Corsa 1.2, 2001 modell som har gått ca 140000. Med Easy-Tronic girsystem(automat clutch).
Den bruker mye olje, men ingenting renner ut under(ikke noe på gulvet eller bakken hvor jeg parkerer). Men selve motoren (blokka?)er skikkelig tilgriset av olje, noe ser også ut som om det er gult. Må etterfylle ca hver tredje uke, da er den nesten tom(en strek igjen), jeg fyller litt over halvfull pr gang!Ikke hørt noe ulyder, men oljen blir veldig fort svart. Har hatt alle oljeskift og filterskift som jeg skulle hatt. Hva kan problemet være?? Hvor mye koster det ca å få sjekket dette på verksted? Kan de komme av defekt topp-/ bunnpakning, simmerringer o.l og hva koster dette å reparere??
Også har jeg problemer med en lampe i bilen som lyser i tide og utide. Signalet står for motorelektronikk og/eller girelektronikk. Lampelysingen tror jeg kan komme av en feil i det elektriske systemet, siden det har vært mye krøll der før, men aldri noe som har vært galt når jeg har hatt den på verksted.
13 år 1 måned dager siden #4265
av Raptor
Jobber med fly/aviation/displaypilot men bil er ingen unntak..
Besvart av Raptor i emne Sv:Oljesøl på motor, og varsellampe som lyser
Kommer det ut olje i mototrrom så er det en betydelig? oljelekkasje.
Oljen kommer fra enten toppdekselepakning eller toppakning. Sistnevnte er en dyr affære å bytte. Siden ojen som du beskriver er gul så kan det også være innhold av kjølevann i den. For å sjekke mer ved selvprøving så kan du kjøre motoren ut på gear - eks. 2 gear og slipe gass og la den rulle av farten. Gi brått gass igjen og følg med i speilet.Kommet det lys kraftig røyk så er det iblandet vann/kjøleveske. Kommer det grårsvart røyk så er det delvis brent og uforbrent olje. Da snakker vi om kostbare reperasjoner. Da må topp og toppakning av. Toppen slipes gjerne og det skiftes ny toppakning, ventiltettinger mm. i tillegg eller bør gjøres.
For å få en sikker diagnose på endel av problemene då bør et merkeverskted kikke på det inkl. at de bør ta en kompresjonskontroll av alle scylindere for å utelukke stempelfjærbrudd for da er det betydelig mindre kompresjon på den sylinder det gjelder.
Oljen kommer fra enten toppdekselepakning eller toppakning. Sistnevnte er en dyr affære å bytte. Siden ojen som du beskriver er gul så kan det også være innhold av kjølevann i den. For å sjekke mer ved selvprøving så kan du kjøre motoren ut på gear - eks. 2 gear og slipe gass og la den rulle av farten. Gi brått gass igjen og følg med i speilet.Kommet det lys kraftig røyk så er det iblandet vann/kjøleveske. Kommer det grårsvart røyk så er det delvis brent og uforbrent olje. Da snakker vi om kostbare reperasjoner. Da må topp og toppakning av. Toppen slipes gjerne og det skiftes ny toppakning, ventiltettinger mm. i tillegg eller bør gjøres.
For å få en sikker diagnose på endel av problemene då bør et merkeverskted kikke på det inkl. at de bør ta en kompresjonskontroll av alle scylindere for å utelukke stempelfjærbrudd for da er det betydelig mindre kompresjon på den sylinder det gjelder.
Jobber med fly/aviation/displaypilot men bil er ingen unntak..
Moderator: Raptor
Tid til å lage siden: 0.086 sekunder