×

Merknad

Forumet er kun i lesemodus

EL-problem i *94 Opel Omega 25TD (Problem løst)

Mer
15 år 7 måneder dager siden #1993 av ZukiJack
Jeg har en sikring som stadig ryker.

I følge instruksjonsboka er disse tingene på den sikringen:
Kupè-belysning.
Sigarett-tennere.
Hanskeroms-lys.
Bilstereo.
Ryggelys.
Aut. kjørelys.
Instrumentpanel.

Når sikringen går slutter alt av instrumenter å virke, og oljetrykks-lampe, ladelampe osv. lyser ikke. Pluss alle de andre tingene som er nevnt på sikringen.

Sikringen røyk første gang under kjøring.
Da prøvde jeg å bytte, men den bare røyk med en gang jeg skrudde på tenningen.

Kjørte en periode uten sikringen på plass, og prøvde tilfeldig en dag å sette i sikringen, og da funket alt greit.

Det virket i noen dager, men så røyk den igjen under kjøring.
Stoppet borti veien og byttet sikringen og det funket med en gang igjen....en stund...men så røyk den igjen etter et par km.

Etter det funket det ikke mer på lenge.
Kjørte med bilen slik en stund og så prøvde jeg å bytte igjen og da funket det en kort stund.

Jeg har koblet av alle \"forbrukere\" ved disse tingene.
Alle Kupè-lamper, ryggelyset, hanskeromslyset, sigarett-tennerne og tatt ut hele instrumentpanelet og koblet fra bilstereo.
Har også plukket ut alle relèer i sikringsboksen, i håp om at jeg da på et vis har eliminert automatisk kjørelys.

Med alle disse avkoblet går likevel sikringen.

Så for meg virker det da som om det er et lednings-strekk som har fått en skade og kortslytter mot gods.

Har nå også åpnet i dørterskelen og sparkeplata på førersiden og sett visuellt på de ledningene som blir synlig der, men alt ser veldig greit ut.
Innenfor sparkeplata sitter det to store kontakter som jeg koblet ut.
Da forsvant hovedlys (som virker når jeg vrir om lysbryteren) Det er bare automatisk kjørelys som forsvinner når sikringen ryker.

Da jeg plukket ut disse to kontaktene gikk likevel sikringen.

Dette er så langt jeg til nå har kommet.

Er det noen her som har skikkelig peiling på el-nettet i denne bilen?
Hvor de går henn de ledningene som går til nevnte utstyr på sikringen.

Noen som har vært borti lignende problem på en slik bil?
Noen som vet om spesielle steder som en event. skade på ledning har størst sjans for å oppstå?

Har snakket med folk på Opel på Jessheim uten å få noen gode svar.
De bare sier at dette KAN bli dyrt å sette dem til å finne ut av.<br><br>Endret av ZukiJack, den 30/09/2008 18:52
Mer
15 år 7 måneder dager siden #1994 av Raptor
Skal du sjekke dette selv så er der bare å begynne å måle om du har erfaring med det. Om ikke så er det bare å skru ut en og en pære for å borteliminere. Faktisk kan en pære kortslutte. Dårlig jording. Pluss til jord osv. er typiske årsaker/feil. Husk at sikringene er der for at ikke kabler skal brenne av eller ta fyr. Ville begynt med ryggelysets pæreholder.<br><br>Endret av Raptor, den 25/09/2008 19:18

Jobber med fly/aviation/displaypilot men bil er ingen unntak..
Mer
15 år 7 måneder dager siden #1995 av ZukiJack
Om du leser innlegget mitt så har jeg allerede gjort det.
Jeg har koblet fysisk ut alle kontaktene til alt det utstyret som skal være på den kretsen.
Derfor kan det ikke være en komponentfeil der.

Tenker litt på om det kan være noe i forbindelse med de tingene som har med ladelampe, oljelampe osv. å gjøre også.

Særlig dette med ladelampe siden det er ladestrømmen som styrer innslaget av kjørelyset.
Mer
15 år 7 måneder dager siden #1996 av Raptor
Vakkel feil m.a.o. men at du kopler alle enheter fra og sikringen fremdeles går er for godt til å være sant. Enten har du glemt EN ting eller så er det en oveledning som \&quot;bypasser\&quot; sikringsboksen. Vanskelig å si når jeg ikke har bilen oh prøvelampa i hånden. NB: Leste ikke hele innlegget ditt her da jeg får utdrag av det viktigste på email automatisk..

Jobber med fly/aviation/displaypilot men bil er ingen unntak..
Mer
15 år 7 måneder dager siden #1998 av ZukiJack
Har vært ute i garasjen og letet og testet litt mer.

Plutselig virket det da jeg satte i sikringen.
Lot tenningen stå på en god stund for å se om noe ble galt av at spenningen sto på under tid.
Men det skjedde ikke noe.

Vred om på tenningen og startet motoren, og i det det ristet i bilen av at motoren startet så gikk sikringen.

Stoppet motoren, byttet sikringen og satte på tenningen igjen.
Sikringen holdt.
Startet opp motoren igjen og sikringen holdt fortsatt.

Gasset litt så motoren skulle gjøre noen bevegelse, men sikringen holdt fortsatt.
Plutselig kjente jeg svidd lukt.... Så meg omkring og snuste og fikk plutselig se at det røyk kraftig opp av motor-rommet.
Stoppet motoren og åpnet panseret.

Der var det i full fyr i motorrommet.
Flammen sto en halv meter opp nedenfra rommet mellom motoren og innerskjermen på førersiden.
Det sitter en boks med masse relèer og sikringer der oppe på innerskjermen og batteriet sitter i hjørnet mellom hovedlkta og den sikringsboksen.

Flammene hadde startet lenger ned på innerskjermen nedenfor sikringsboksen.
Det sitter noen komponenter av noe slag der nede som jeg ikke har fått oversikt over hva er enda.
Begynte å bli for mørkt til å jobbe mer med det, og jeg vil ha med meg noen til å sette på tenningen igjen mens jeg følger med på hvor det blir varmt.
Det er så forferdelig trangt nedi der så det er vanskelig å få oversikt uten å demontere vekk sikringsboksen og annet.

\&quot;Heldigvis\&quot; ser det ut til å være en komponent-feil likevel....og ikke en kortslutning i et lednings-strekk som har blitt skadet av gnaging mot gods el. ....og på et sted hvor det er trangt og håpløst å finne det uten å demontere halve bilen.
Det finnes MANGE slike plasser i bilen hvor det går ledninger, som det er vanskelig å komme til uten å demontere masse innredning ol.

Skal se mer på dette i morgen og legge ut konklusjonen her, så eventuellt dette blir nyttig for \&quot;gjennbruk\&quot;.


Jeg forstår meg en del på elektrisk opplegg i bil, men jeg satte i gang denne tråden i håp om at noen kjenner denne bilen bedre enn jeg gjør så jeg slapp å demontere masse dritt for å gå over alt mulig.
Mer
15 år 6 måneder dager siden #2001 av ZukiJack
Da har jeg funnet frem til feilen, selv om jeg ikke er sikker på hva denne komponenten/kontakten hører til.
Ledningene går videre fremover på bilen, så da regner jeg med at dette er noe til automatisk kjørelys.

Denne saken sitter på en brakett i bakkant av batteriet. Det sitter to ganske like slike der og den som er skadet sitter nærmest sikrings-/relè-boksen.

Jeg må nok en tur på Opel og få oversikt på mandag, og se hvordan jeg får reparert dette.
Må bytte komponenten der, ,og da vet jeg ikke om den selges som en enkelt komponent hvor man kan koble inn ledningene selv, eller om den selges med deler av ledningsopplegget samlet.







Endret av ZukiJack, den 27/09/2008 15:19<br><br>Endret av ZukiJack, den 27/09/2008 15:21
Moderator: Raptor
Tid til å lage siden: 0.186 sekunder

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.