
Audi har alltid brukt sin motorsportsatsning til utvikling av ny teknologi som
kommer produksjonsbilene til gode. quattro firehjulsdrift og TFSI- og
TDI-motorteknologi stammer direkte fra Audis stolte motorsporthistorie. Nå skal
kombinasjonen av elektromobilitet og en helt ny form for firehjulsdrift testes i
24-timersløpet på Le Mans, verdens tøffeste utholdenhetsløp.
Når starten går 16. juni stiller Audi med fire biler på startstreken, to Audi R18 ultra og to Audi R18 e-tron quattro. De to Audi R18 ultra bilene er bygget over samme lest som fjorårets vinnerbil, Audi R18 TDI. Bilene er dermed fortsatt drevet av en kraftige V6 TDI-motor, men har fått tilnavnet ultra - betegnelsen på Audis lettvektsteknologi. De to andre bilene er konstruert på samme lave vekt, men har i tillegg en ny generasjon quattro firehjulsdrift under karbon-karosseriet.
Audi R18 e-tron quattro henter kinetisk energi fra forhjulene når bilen bremser, og lagrer energien som elektrisitet i et svinghjul. Den oppsamlede elektrisiteten sendes så ut igjen til forhjulene ved akselerasjon i hastigheter over 120 km/t. V6 TDI-motoren på 510 hk driver bakhjulene, og dermed utfyller kraftkildene hverandre og skaper et nytt prinsipp for firehjulsdrift; e-tron quattro.
Audi er tittelforsvarer i Le Mans 2012. Med seg til start har de flere av førerne fra fjorårets løp, deriblant danske Tom Kristensen som har vunnet Le Mans hele 8 ganger