Store og buede glassflater må til for at bilen skal være så aerodynamisk som mulig og ha så god sikt som mulig. Men dette medfører at det ikke skal mye solskinn til før det blir varmt i kupeen. Det er med andre ord behov for mye kjølig luft. Det er bare mulig å holde en behagelig romtemperatur i kupeen med et klimaanlegg.

Klimaanlegget består i hovedsak av kjølesystem, varmeapparat, fuktighetsregulering og vifte. Det er et supplement til varme- og ventilasjonsanlegget i bilen.

Et klimaanlegg produserer ikke kulde, men arbeider etter varmepumpeprinsippet, som i et kjøleskap. Enkelt forklart blir luften ledet gjennom en fordamper, og der avgir den varme til kjølemiddelet. Den avkjølte og tørre luften blåses deretter inn i kupeen. Samtidig kjøler en kondensator ned igjen kjølevæsken til den nødvendige temperaturen. Noen systemer, har en kompressor med ekstern styring som kan regulere kjølemiddeltrykket slik at fordampertemperaturen holdes mellom 2 og 12 °C. Det gjør at det ikke fjernes mer fuktighet fra luften enn nødvendig. Slik reduseres energiforbruket og dermed også drivstofforbruket.

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.