Det elektroniske stabiliseringsprogrammet registrerer kritiske kjøresituasjoner, for eksempel fare for skrens, og forhindrer til en viss grad at føreren mister kontrollen over bilen. Systemet må kontinuerlig motta informasjon for at det elektroniske stabiliseringsprogrammet skal kunne reagere i kritiske kjøresituasjoner. For eksempel: Hvor føreren styrer, og hvor bilen kjører. Svare på det første spørsmålet får systemet fra rattutslagssensoren og ABS-turtallssensorene på hjulene. Ved hjelp av denne informasjonen finner styreenheten en beregnet styreretning og en beregnet kjøremåte for bilen. Informasjon om bilens gyrobevegelser og tverrakselerasjon er annen viktig informasjon. Ved hjelp av denne informasjonen beregner styreenheten bilens faktiske tilstand.
Det elektroniske stabiliseringsprogrammet hindrer at bilen blir ustabil i svinger, når hastigheten ikke er riktig tilpasset, når veibanen plutselig endrer seg (våt, glatt eller tilsølt veibane) eller føreren plutselig må foreta en unnamanøver. I slike tilfeller spiller det ingen rolle om bilen blir ustabil fordi den understyrer (har retning mot svingens ytterkant) eller overstyrer (bakparten slår ut).
Det elektroniske stabiliseringsprogrammet bruker data fra sensorene og registrerer hvilken ustabil situasjon bilen er i, og korrigerer bilen ved hjelp av bremsesystemet og motorstyringen. I tilfelle understyring bremser systemet ned bakhjulet på den siden som vender mot midten av veien. Samtidig reduseres motoreffekten inntil bilen er stabilisert. Systemet forhindrer overstyring ved å bremse det ytre forhjulet og med inngrep i motor- og girkassestyringen.

Dette er et komplekst system som stadig videreutvikles ut fra erfaringer og mer sensitiv elektronikk.

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.