Aerodynamikk er en viktig faktor når et karosseri konstrueres. Bilens luftmotstand påvirker drivstofforbruk, topphastighet og støynivå. De fleste publikasjoner oppgir en luftmotstandskoeffisient som en Cw-verdi i sammenheng med de aerodynamiske egenskapene til en bil. Luftmotstandskoeffisienten måles i en vindtunnel. Ulike faktorer påvirker Cw-verdien bl.a. karosseriformen (sedan, kombi eller stasjonsvogn). Smale spalter reduserer virvler og gir en lavere luftmotstand. Utformingen av understellet påvirker også verdien. Spesielle understellsplater av plast bedrer luftmotstanden. I tillegg beskytter de understellet mot ytre påkjenninger, de er lettere enn vanlig understellsbeskyttelse og er enkle å gjenvinne etter bruk. Luftmotstanden oppstår når bilen skyver bort luften rundt bilen, og det oppstår friksjon mellom luften og bilens overflate. Den virker mot bilens bevegelsesretning og er avhengig av bilens hastighet, frontflate, luftsmotstandskoeffisient (Cw) og hvor tett luften er.
Formelen for beregning av luftmotstanden er:
Luftmotstand = hastighet^2 x frontflate x Cw-verdi x ½ lufttetthet.

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.