![[Volkswagen mest kjøpte bilmerke for sjette året på rad]](/images/stories/2011/volkswagencc_1.jpg.jpg)
Volkswagen ble landets mest kjøpte personbil i 2011 med en markedsandel på
15,1 prosent og 20.898 kjøpte biler. Volkswagen-salget økte med 1726 biler i
fjor, og befestet posisjonen fra 2010. Volkswagen styrket dermed sin
markedsposisjon fra året før og økte avstanden til Toyota, som er det nest mest
solgte bilmerket i Norge.
Norges desidert mest solgte bilmodell var også i fjor Volkswagen Golf.
Salget av Volkswagen Golf endte på 7.370 solgte biler, noe som ga en
markedsandel på 5,3 %. Etter Volkswagen Golf følger Volkswagen Passat og
deretter Ford Focus og Mitsubishi ASX på de neste plassene.
Volkswagen ble også vinneren i firmabilmarkedet i 2011, med Volkswagen Golf
på topp og med Volkswagen Passat som en god nummer 2.
- Det er gledelig at vi for sjette år på rad blir
Norges mest kjøpte bilmerke. 2011 har vært et år preget av spennende
produktnyheter med Passat, Golf Cabriolet og Tiguan som de viktigste nyhetene
sier Ulf Tore Hekneby, direktør for Volkswagen.
Hekneby understreker at 2011 ble et fantastisk Volkswagen år.
- Vi
kom tett opptil rekordåret 1969. Det lover godt for 2012 hvor nyhetene
fra Volkswagen nesten står i kø med Beetle, nye CC, Passat Alltrack og den nye
småbilen up! i første halvår, sier Hekneby.
Volkswagen Nyttekjøretøy ble også i 2011 klart ledende blant
nyttekjøretøyene. For sjette år på rad er Volkswagen Nyttekjøretøy størst i
dette segmentet, med Volkswagen Caddy og Volkswagen Transporter som Norges to
mest kjøpte varebilmodeller. Volkswagen Nyttekjøretøy utleverte totalt 10.798
kjøretøy. Markedsandelen ble på hele 30,4 prosent og mer enn dobbelt så stor som
nærmeste konkurrent. Totalmarkedet økte med ca 6.000 biler, hvorav Volkswagen
Nyttekjøretøy fikk en vekst på 3.000 biler.
- Vi er svært fornøyd med at Volkswagen Nyttekjøretøy har styrket sin
posisjon og nå står for nær en tredjedel av varebilsalget i Norge, sier Harald
Frigstad, direktør for Volkswagen Nyttekjøretøy.
Han legger til at Volkswagen Caddy er Norges nest mest populære bilmodell, kun slått av Volkswagen Golf.
- Vi har fått full uttelling for utvidelsen av modellprogrammet med Volkswagen Amarok og lansering av nye Volkswagen Crafter. Det er en klar trend at kundene nå velger biler med firehjulsdrift og våre 4Motion-modeller utgjør over halvparten av salget vårt, sier Harald Frigstad.
Han legger til at Volkswagen Caddy er Norges nest mest populære bilmodell, kun slått av Volkswagen Golf.
- Vi har fått full uttelling for utvidelsen av modellprogrammet med Volkswagen Amarok og lansering av nye Volkswagen Crafter. Det er en klar trend at kundene nå velger biler med firehjulsdrift og våre 4Motion-modeller utgjør over halvparten av salget vårt, sier Harald Frigstad.