Volkswagen mest kjøpte bilmerke sjette året på rad

Volkswagen forsvarte sin sterke posisjon og ble i 2011 Norges mest kjøpte bilmerke for sjette året på rad, viser salgstallene fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).

Volkswagen ble landets mest kjøpte personbil i 2011 med en markedsandel på 15,1 prosent og 20.898 kjøpte biler. Volkswagen-salget økte med 1726 biler i fjor, og befestet posisjonen fra 2010. Volkswagen styrket dermed sin markedsposisjon fra året før og økte avstanden til Toyota, som er det nest mest solgte bilmerket i Norge.
 
Norges desidert mest solgte bilmodell var også i fjor Volkswagen Golf. Salget av Volkswagen Golf endte på 7.370 solgte biler, noe som ga en markedsandel på 5,3  %. Etter Volkswagen Golf følger Volkswagen Passat og deretter Ford Focus og Mitsubishi ASX på de neste plassene.
Volkswagen ble også vinneren i firmabilmarkedet i 2011, med Volkswagen Golf på topp og med Volkswagen Passat som en god nummer 2.
- Det er gledelig at vi for sjette år på rad blir Norges mest kjøpte bilmerke. 2011 har vært et år preget av spennende produktnyheter med Passat, Golf Cabriolet og Tiguan som de viktigste nyhetene sier Ulf Tore Hekneby, direktør for Volkswagen.
 Hekneby understreker at 2011 ble et fantastisk Volkswagen år.
- Vi kom tett opptil rekordåret 1969. Det lover godt for 2012 hvor nyhetene fra Volkswagen nesten står i kø med Beetle, nye CC, Passat Alltrack og den nye småbilen up! i første halvår, sier Hekneby.
 
Volkswagen Nyttekjøretøy ble også i 2011 klart ledende blant nyttekjøretøyene. For sjette år på rad er Volkswagen Nyttekjøretøy størst i dette segmentet, med Volkswagen Caddy og Volkswagen Transporter som Norges to mest kjøpte varebilmodeller. Volkswagen Nyttekjøretøy utleverte totalt  10.798 kjøretøy. Markedsandelen ble på hele 30,4 prosent og mer enn dobbelt så stor som nærmeste konkurrent. Totalmarkedet økte med ca 6.000 biler, hvorav Volkswagen Nyttekjøretøy fikk en vekst på 3.000 biler.
- Vi er svært fornøyd med at Volkswagen Nyttekjøretøy har styrket sin posisjon og nå står for nær en tredjedel av varebilsalget i Norge, sier Harald Frigstad, direktør for Volkswagen Nyttekjøretøy.
Han legger til at Volkswagen Caddy er Norges nest mest populære bilmodell, kun slått av Volkswagen Golf.
- Vi har fått full uttelling for utvidelsen av modellprogrammet med Volkswagen Amarok og lansering av nye Volkswagen Crafter. Det er en klar trend at kundene nå velger biler med firehjulsdrift og våre 4Motion-modeller utgjør over halvparten av salget vårt, sier Harald Frigstad.

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.