
For det er akkurat i disse dager at høstløvet faller fra trærne og nedbørsområder står i kø. Det er desto viktigere nå å ha dekk med godt mønster - uansett om du skal på korte eller lange bilturer.
- Spesielt gjelder dette høyresvinger hvor faren er stor for å skli over i motgående kjørebane og frontkollidere med møtende biler, forklarer Engebretsen.
Kjøp nye sommerdekk på høsten
Minimumskravet til
mønsterdybde på sommerdekk er 1,6 millimeter, men NAF oppfordrer alle til å ha
dekk med minst 3 millimeter mønsterdybde. Dette er spesielt viktig på høsten når
muligheten for vannplaning er stor.
NAF minner også om at korrekt lufttrykk er alfa og omega både når det
gjelder sikkerhet, miljø og økonomi, og husk også reservehjulet.
- Noen bileiere skal "på død og liv" bruke opp sommerdekkene før de skal bytte om til vinterdekk. Det er som å spille russisk rulett på høstens veier, forteller Engebretsen.
Den erfarne NAF-rådgiveren mener det ikke er noen skam å kjøpe nye sommerdekk på høsten.
- Faktisk viser det at bileieren tar ansvar samtidig som pristilbudet kan være fordelaktig, sier han.
Fire håndflater på veien
- Det kan være greit å huske at
kontaktflaten mellom moder jord og en bil er på størrelse med fire normale
håndflater. Det er svært lite med tanke på bilens fart og tyngde - særlig når
den er lastet full av folk og bagasje. Med gode dekk får du et godt veigrep og
reduserer risikoen for deg selv og andre som ferdes i trafikken i høst
betraktelig, sier Jan Ivar Engebretsen i NAF.
Mange som har slitte sommerdekk bytter dem ut med piggfrie vinterdekk på denne årstiden. Men selv om de er lovlige å kjøre med, og bileiere vil kanskje vurdere deres grove mønster som bedre og sikrere enn slitte sommerdekk, er det ikke å anbefale.
- Vinterdekk, enten de er piggfrie eller ikke, er laget for kuldegrader og har med sin gummiblanding spesielt dårlige gripeegenskaper på våt asfalt i kombinasjon med varmegrader.
Uansett er det bilførerens ansvar å sko bilen sikkert og kjenne til eventuelle begrensninger i bilens dekkutstyr, avslutter Jan Ivar Engebretsen i NAF.