Tredje generasjon Yaris er klar for lansering i Norge og på torsdag
fylte Toyota de aller fleste annonseplassene i Aftenposten og Dagbladet. - Ja, vi kuppet omtrent hele Dagbladet og Aftenposten. Ti kjente
illustratører og illustratører på vei opp har tolket kjerneverdiene til Toyota
Yaris på hver sin måte. Vi har også gitt illustratørene navnet sitt på trykk,
noe som er i tråd med Toyotas vilje til å hjelpe andre frem, sier Espen Olsen,
informasjonssjef i Toyota Norge. Reklamebyrået som er benyttet er Saatchi &
Saatchi.
Skal på toppen
Yaris har vært en svært viktig
modell for Toyota i Europa og i Norge. Første generasjon ble lansert i 1999 og
ble raskt den mest populære bilen blant småbiler her til lands. I alt har over
36.000 kunder kjøpt en Yaris i Norge. Hittil i år er Yaris Toyotas fjerde mest
populære modell og den nest mest kjøpte småbilen, kun slått av Volkswagen Polo.
- Den nye Yaris er større, har moderne design og kjører bedre enn noen gang. Yaris er dessuten første småbil som kommer med et multimediasystem forberedt på fremtiden, kalt Toyota Touch. Målet er å gjenerobre posisjonen som den mest populære småbilen, sier Espen Olsen i Toyota.
Skal ta markedsandeler
Toyota har ambisjoner om
å øke sin markedsandel til neste år, godt hjulpet av Yaris og en rekke andre
produktnyheter.
- Toyota skal øke sin markedsandel til nesten 14 prosent i 2012, og salget av Yaris er viktig for å nå dette målet. Yaris er den første i rekken av nye modeller det nærmeste året som skal ta Toyota tilbake til gamle høyder, og vi bruker derfor mer penger enn normalt på denne lanseringen, sier Espen Olsen.
Stor investering
I tillegg til den omfattende
annonsekampanjen i Aftenposten og Dagbladet er også Toyota Yaris tilstede på
nett, radio og TV. Kampanjen har en bruttoverdi på16-18 millioner kroner.
- Vi tror at dominans virker og i dag har vi virkelig farget Norge
rødt. De fleste bør ha fått med seg at Toyota lanserer ny Yaris, og vi forventer
at butikkene vil få stor tilstrømming av kunder de nærmeste dagene, sier Olsen.