Siste nytt

Slik overlever batteriet ditt vinteren

Slik overlever batteriet ditt vinterenI følge den polske klimatologen Mikhail Kovalevski blir den kommende vinteren den kaldeste på1000 år! Man bør kanskje ta denne prognosen med en klype salt, men en ting er sikkert: Vi nærmer oss den kaldeste tiden på året med stormskritt og det kan forårsake problemer. Blant annet kan det bli vanskelig å starte bilen i kulden.


Når termometeret kryper under null er det mange batterier som trekker sitt siste sukk. For å unngå
det problemet kan du investere i et nytt og friskt batteri med masse liv eller du kan gi ditt gamlebatteri litt ekstra omtanke og dermed litt lengre levetid.Det lønner seg alltid å bruke litt ekstra tid på vedlikehold slik at ikke batteriet gir opp forog Sønnak‐batterier.batteriet med jevne mellomrom og da med en lader som er tilpasset det aktuelle batteriet, forteller Christer Svensson. Du kan også kontrollere ladetilstanden med en såkalt syreprøve. Dersom det viser seg at syrevekten er betydelig lavere i ett av batteriets celler sammenliknet med de andre, er det på tide å bytte batteri.

Et godt råd for å bevare batteriets kapasitet samt forberede det på kulden er å rengjøre og smøre inn
polene for å beskytte batteriet mot oksidering. Dersom batteriet kan åpnes kan du også kontrollere
væskenivået og etterfylle med destillert vann ved behov.Med andre ord; dersom du ikke kjører lengre strekninger regelmessig er det en god idé å lade

Sikker vinterlagring
Skal du ikke bruke batteriet denne vinteren bør du forsikre deg om at det er fulladet før du setter detbort for lagring. Selv om batteriet ikke skal brukes er det er viktig å huske på at det må lades opp av og til i løpet av vinteren. Selvutladningen på moderne batterier er lav, men det forekommer.

stykker om det står ute i kulden. Det kan være nok med 5 - 10 minusgrader. Batteriets ladetilstand kan kontrolleres med et voltmeter. Være OBS på at batterier ikke lades like effektivt i kulden. Derfor er det også en risiko for at batteriet suksessivt mister kapasitet i løpet av vinteren. Det verste for et batteri er det når man kjører korte strekninger og har for vane og starte

bilen når den er kald. Om du merker at batteriet begynner å bli litt "trøtt" kan dette ofte fikses me en separat lader.

KN

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.