Rekordår for SKODA

2011 ble nok et rekordår for SKODA både internasjonalt og i Norge. Salget økte med 15% til rundt 875 000 biler på verdensbasis. Salgsøkningen er betydelig også i Norge, med 7620 kjøpte biler og markedsandel på 5,5%.

SKODA er nå det sjette største bilmerket i Norge i følge tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).  "Det er med glede vi nå ser at vi har etablert oss blant de største bilmerkene i Norge, og at vi har lykkes med å oppnå vekst fra år til år", sier Tore Nilsen Breen, direktør for SKODA i Norge.
"I 2011 presterte vi rekordresultater både når det gjelder volum og kvalitet for salg og service", tilføyer Breen. "Vi er svært fornøyde med 4. plassen totalt i Norsk Kundebarometers kundetilfredshetsundersøkelse, og med å bli beste merket i norsk bilbransje", uttalte Tore Nilsen Breen.

"Vi er meget fornøyd med at vi oppnådde en vekst som er godt fordelt på de ulike bilmodellene våre. Octavia ble den 8. mest solgte personbilen i Norge og vi hadde det beste året noensinne for Fabia og Superb", sier Breen.
SKODA internasjonalt fortsatte sin sterke vekst i 2011 og satte ny rekord. Basert på foreløpige tall, fikk SKODA en vekst på 15 prosent og oppnådde ny rekord på rundt 875 000 biler sammenlignet med 762 600 kjøretøyer i 2010.

"Dette har vært et viktig år for SKODA", uttalte SKODA sin styreleder Dr. Winfried Vahland. "Vi har lykkes med implementeringen av vår vekststrategi mot 2018, vi vokser kraftig og oppnådde en ny salgsrekord. Vår produksjon, salg, finansielle nøkkeltall og internasjonale fotavtrykk er alle forbedret igjen", la han til. Merkets neste mål er klart definert: SKODA har til hensikt å oppnå et salg på minst 1,5 millioner biler per år innen 2018. "I 2011 har selskapet skapt en utmerket base for dette," sier Vahland.

SKODA solgte flere biler i 2011 enn året før i nesten samtlige regioner. Det indiske markedet, som er en viktig pilar i merkets vekststrategi, gikk veldig bra. SKODA økte der salget med 50 prosent til 30 005 biler i 2011. Andre store markeder som Kina, Tyskland og Russland viste seg også veldig dynamiske. SKODA vil rapportere detaljer om disse og andre individuelle markeder den 10. januar 2012.

SKODA sitt mål er å opprettholde sin vekst og investere i nye modeller, markeder og øke kapasiteten over hele verden. Et eksempel er merkets største fabrikk i Mladá Boleslav, som vil bli vesentlig utvidet innen midten av 2012. Ifølge planene, og når utvidelsen kommer i drift, vil en tredje modell kjøre av produksjonslinjene for å komplettere bestselgerne Octavia og Fabia. Kapasiteten for Octavia vil stige fra 800 til 1200 enheter per dag. Fabrikken til SKODA i Vrchlabí, Tsjekkia, skal produsere dobbel-clutch girkasse fra slutten av 2012, som skal leveres gjennom Volkswagen-konsernet til SKODA, Volkswagen, Seat og Audi.
SKODA Yeti skal produseres sammen med den russiske partneren GAZ på GAZ sin fabrikk i Nizjnij Novgorod, Russland. De kinesiske joint venturene av Volkswagen planlegger å investere 14 milliarder Euro innen 2016 i nye produksjonssteder og nye produkter. I Kina produserer SKODA allerede Octavia, Fabia og Superb. SKODA Yeti kommer til å produseres i Kina fra 2013. Disse investeringene setter selskapets kurs for vekst i årene som kommer.

Småbilen Citigo og Rapid, sedanen som er lansert spesielt for India, er de første modellene i den nye modelloffensiven til SKODA.  De har begge blitt introdusert i markedene med suksess. 
Innen motorsport var 2011 også et høydepunkt og SKODA fikk sin første verdensmestertittel i S-WRC Rally Championship og en dobbelseier i Intercontinental Rally Challenge IRC, med norske Andreas Mikkelsen og Ola Fløene som vinnerne. Dermed ble 2011 det mest vellykkede året i merkets 111-år lange historie.
Kilde:MøllerGruppen

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.