Økonomisk kjøring

Økonomisk kjøring"Enhver kan bruke penger, kunsten er å få noe for dem." Dette gjelder også når man kjører bil. De senere årene har bilfabrikkene greid å redusere forbruket av bensin og diesel vesentlig, men bilistene kan også selv bidra til sparingen.

            
Med litt omtanke, og ved å følge de ti gode rådene nedenfor, kan du redusere drivstofforbruket og dermed luftforurensingen. I tillegg sparer du penger. 

                                                  Mer... 

  


Det er Martin Holzhofer, som er ansvarlig for Opels utvalg av ECO-modeller, overbevist om. - Selv om du følger bare noen av disse viktige rådene, vil du kunne merke forskjell på beløpet neste gang bilen skal fylles opp, sier han.


Punkt nummer én er å sørge for at bilen får den nødvendige service.
Du må følge serviceintervallene og i tillegg sjekke oljen slik det er foreskrevet i serviceheftet. Neste punkt er å passe på at man ikke øker bilens rullemotstand. Det skjer hvis du kjører med for lavt lufttrykk i dekkene. Økt rullemotstand gir økt forbruk og slitasje på dekkene. Unngå unødvendig belastning Er man innstilt på å kjøre mest mulig økonomisk, kan man øke det foreskrevne dekktrykket med én eller to tiendedeler. Et annet godt råd er at man ikke skal kjøre rundt med unødvendig ballast. En last på 100 kg kan øke forbruket med 0,5 liter per 100 km. Særlig ved landeveiskjøring skal man unngå å kjøre med takstativ eller takboks hvis det ikke er bruk for den. Både takstativ og takboks øker luftmotstanden, noe som igjen betyr økt drivstofforbruk. Det er også klokt å koble ut utstyr som man ikke bruker i øyeblikket. Det gjelder for eksempel klimaanlegg, elektrisk bakrute og ekstralykter. Det er tross alt motoren som skal drive alt sammen.

Hold jevn fart
Under kjøring er det en god vane å se langt fremover og holde konstant fart. Unødig akselerasjon og oppbremsing øker forbruket. Stressende er det også! I motsetning til gamle regler, skal man akselerere friskt  men ikke aggressivt. En langvarig akselerasjon krever ca 40 prosent mer drivstoff enn en jevn, kraftig akselerasjon. Det er også bedre å presse gasspedalen litt hardere i et høyt gir, enn å kjøre motoren på høyt turtall i lavere gir. Skift til høyeste gir så snart som mulig. Med jevn hastighet kan man ofte kjøre med 50 km/t i femte gir. Det lønner seg altså å skifte til femte gir så snart du har nådd ønsket hastighet. Kjør av gårde med en gang Særlig på den kalde årstiden skal man ikke la seg friste til å varme opp motoren ved å la den gå på tomgang. Kjør med en gang, det gir raskest oppvarming. Først når motoren har nådd sin normale temperatur, kommer den ned på lavt forbruk. Både kjølevannet og motorblokka, som er en ganske stor sak, skal varmes opp. Med kald motor kan man lett få et forbruk som tilsvarer tre kilometer på en liter.

Den lille, kalde turen til bakeren er altså temmelig kostbar. Skal man stå stille i mer enn ett minutt på grunn av trafikk, togovergang eller lignende, bør motoren stoppes. Når du slipper gassen, virker motoren som en bremse. Det lønner det seg å utnytte. I en motor med innsprøytning kobles drivstofftilførselen ut når du står stille, og motoren bruker ikke drivstoff før turtallet stiger litt over tomgang. Når man nærmer seg et trafikklys eller kjører ned en bakke er det billigere å slippe gassen enn å bremse. Kjører du en eldre bil med forgasser, kan det derimot lønne seg å sette bilen i fri og rulle. Hvis bilen din har automatgir med sport-program, krever dette mer drivstoff enn å kjøre med girspaken i "D". Når gasspedalen trykkes ned med et mykt og jevnt trykk med girspaken i "D", skifter girkassen hurtigst mulig opp i et økonomisk gir. Rekken av gode råd i konsentrert form:

1. Varm ikke opp motoren på tomgang, kjør straks du har startet bilen.

2. Kjør med konstant hastighet, se langt frem og bruk femte gir (eller bilens toppgir) under vanlig kjøring.

3. Slipp gassen helt hvis du har motor med innsprøytning og bilen bare skal rulle frem til stopp.

4. Akselerer friskt og skift tidlig til høyere gir

5. Unngå full akselerasjon og kick down med automatgir og automatisk/manuell girkasse

6. Kontroller dekktrykket regelmessig

7. Ta av takstativ eller takboks når den ikke er i bruk

8. Fjern unødvendige gjenstander fra bilen

9. Koble ut utstyr som du ikke bruker

10. Sørg for at bilen får service slik det er foreskrevet i servicehåndboka

[ Tips en venn om denne saken ]       [ Abonner på vårt nyhetsbrev ]
 
 

Kommentarer   

#1 Motorkirurg 07-04-2010 14:40
Mulig det er mer økonomisk å kjøre med en gang, når det kommer til en kald motor. Men her må man tenke på den slitasjen man påfører maskinen.

Det beste er naturlig nok å benytte motorvarmer, men er det skikkelig kaldt ute, så vil det beste være å la motoren gå litt før man starter kjøreturen

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.