Nybiltest Opel Ampera

NAF har testet Opel .Ampera og den er ikke som andre biler. Den har en elektrisk motor på 150 hester og en liten bensinmotor på 86. En stor batteripakke på 16 kWh er bygd inn i bilens chassis og fullades på fire timer fra en kontakt i veggen hjemme.

Elektrisk bil med rekkeviddeforlenger
Det høres kanskje ut som en ladbar hybrid, men Opel kaller det en elektrisk bil med rekkeviddeforlenger. Det betyr at du kjører mellom 40 og 80 kilometer på strøm. Når batteriene er tomme, starter bensinmotoren automatisk og driver elektromotoren, samtidig som den sørger for å opprettholde et visst ladenivå på batteriene. Og det fungerer superfint.

Kommer i salg i Norge i 2012
Opel Ampera kommer i salg i Norge første kvartal neste år. Aha-opplevelsen er komforten i bilen. Vi sitter godt, den elektriske driften gir en kjøretur nærmest fri for støy, og det trinnløse automatgiret bidrar til en stressfri kjøreopplevelse.

Det andre som overrasker er rekkevidden på strøm. Jeg har prøvd mange hybrider, inkludert ladbare, og opplevd at bensinmotoren starter etter kort tid. Opel Ampera kjører jeg nærmere 70 kilometer på strøm fra batteriene. Bensinmotoren er ikke i bruk. Det betyr at jeg fint dekker mitt vanlige dagsbehov på strøm.

Den viktigste opplevelsen
Angsten for å kjøre tom for strøm er borte. Når bilens instrumenter viser at strømmen på batteriene er i ferd med å ta slutt, vet jeg at bensinmotoren vil starte og hjelpe meg videre. Totalt har Ampera en rekkevidde på 500 kilometer før du må lade batteriene eller stoppe og tanke. Jo mer avslappet kjørestil, jo lengre kommer du på strøm. Men dette er ingen sløv bil. Elmotoren har et dreiemoment på 370 Newtonmeter, og det betyr at den er full av futt når du klemmer til. På maksimal akselerasjon går 0 -100 km/t unna på ni sekunder.

Bagasjerom
Ampera har et helt greit bagasjerom. At den bare har plass til fire voksne er ikke noe problem. De to bak sitter desto bedre og hvor ofte kjører du med tre bak?
 
Pris
Det eneste som kan ødelegge idyllen er prisen. Den norske importøren har antydet en pris på 385 000 kroner. Trass i et CO2-utslipp med kjøring på el og bensinmotor på bare 40 gram per kilometer, slipper den ikke unna en god slump avgifter til den norske statskassa. Kjører du bilen mye på strøm, vil det bety mye gunstigere driftsutgifter enn for en vanlig bensinbil.

Fabrikken garanterer bil og batteri i åtte år eller 210 000 kilometer, men hevder at batteriene er laget for å vare i minst ti år. Det betyr Norges beste garanti.

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.