
Nissans resultat i 2011 betyr at selskapet er godt på vei til å oppnå ambisjonen om å bli det største asiatiske merket i Europa innen 2016, dette er en del av "Nissan Power 88" plan som ble annonsert i juni i fjor.
Paul Willcox, Senior Vice President Sales & Marketing i Europa uttaler: "Til tross for de betydelige utfordringene vi sto overfor i 2011, inkludert det voldsomme jordskjelvet i Japan, har Nissan aldri vært sterkere i Europa. Vi er allerede etablert som det øverste asiatiske merket i viktige markeder som Storbritannia, Frankrike, Italia og Spania.
"Det gode resultatet kommer av at man har segment-definerende modeller, som er designet, utviklet og bygget i Europa, for Europa. Totalt produserer Nissan rundt 70% av alle biler som selges innenfor regionen ved anlegg i Storbritannia, Spania og Russland. Dette sikrer at de er tilpasset europeiske forventninger når det gjelder stil, kvalitet, ytelse og pålitelighet".
Økning også i salget i Nissan Nordic Europe og Norge
"I kalenderåret 2011 solgte Nissan Nordic Europe 36.000 biler og 32% mer enn året tidligere. Vi er også fornøyd med at vi har igjen økt vår markedsandel i alle markedene innen Nissan Nordic Europes. Fremfor alt har vår markedsandel i Baltikum økt veldig raskt. Salget av Nissan Juke har vært langt over våre forventninger og det er den nest mest solgte modell etter Nissan Qashqai, som solgte 10% flere enn året før, "sier Managing Director for Nissan Nordic Europe, Jacek Gorski.
"Vi oppnådde en økning av salget med nesten 1200 biler kontra 2010 og solgte 6.953 biler totalt. Spesielt godt fornøyde er vi med introduksjonen av den avanserte elbilen Nissan LEAF som vi har hatt enorm suksess med siden introduksjonen i oktober, og ikke minst salgsutviklingen av varebil der vi oppnådde en økning på hele 52,7% sammmenlignet med året før", sier Pål Simonsen, Country Manager for Nissan i Norge.
Kilde: Nissan