Like god etter 420 000 kilometer

Like god etter 420 000 kilometer- Om jeg setter meg inn i den fire år gamle drosjebilen med 420 000 kilometer bak seg - eller fjorårsbilen med 95 000 kilometer, er det vanskelig å kjenne forskjellen. Det er det mest imponerende ved Toyota Prius, mener drosjeeier i Askim.

Drosjeeier Petter Løken i Askim ga 212 000 kroner for sin første Prius hybrid, da han kjøpte den i desember 2005. Siden da har bilen rillet rundt 120 000 kilometer i året, nå har telleren rundet 420 000. Det vil si den skulle ha rundet dette høye tallet - men kilometertelleren i Prius gikk bare til 299 999 kilometer i 2005-utgaven, da måtte den skiftes ut hvis bilen fortsatt skulle rulle. Det har ikke drosjeeier Løken hatt behov for, han fører kjørebok uansett og vet nøyaktig hvor langt bilene hans kjører. Drosjeeieren har hatt et meget rimelig bilhold.

- Det er samboeren min som eier 2005-modellen, vi har hvert vårt drosjeløyve, forteller Petter Løken.  Bilen er stort sett kjørt av sjåfører, men det er Løken som følger opp bilholdet. To nye forhjulslagre og en viftemotor er alt som er skiftet på bilen som har rullet en distanse tilsvarende ti ganger jorda rundt. Bremseklossene ble skiftet første gang på 150 000 kilometer, så varte de i 200 000 til neste skift.
- Nå har vi oppdaget en lekkasje i den ene støtdemperen, men det må vi vel godta med en slik kjørelengde, mener drosjeeieren i Askim.
- Maken til bil som dette har jeg aldri opplevd, du kan bare kjøre og kjøre med en Prius, fastslår Løken. Han vet hva han snakker om, etter å ha eiet mer enn 20 drosjebiler siden har startet i yrket i 1961. De fleste bilene ble kjørt i 2-3 år, mellom 120-140 000 kilometer i året. Selv har Løken kjørt mest på dagtid, for han har vært heldig med sjåførene sine. Det har vært svært få skader og problemer, bortsett fra et lite uhell nylig på E18 i Spydeberg. Da fikk Priusen seg en trykk i fronten og måtte til reparasjon.
- Jeg har hatt ti biler av et kjent tysk merke og flere andre ulike merker. Da jeg hørte om hybridbilen fra Toyota ble jeg interessert, og tok en prøvetur. Systemet fungerte så fint at jeg valgte å prøve.

Det har ikke Petter Løken og samboeren hans angret på siden.  Priusenes forbruk har ligget på rundt halvliteren, og det gir lave driftskostnader.  - Jeg fylte drivstoff for 8-9000 kroner i måneden på min tidligere tyske bil. Nå klarer jeg meg med 5-6000 kroner, det blir mange penger spart på ett år. I tillegg slipper en Prius å være på verkstedet stadig vekk, som mange andre biler. - Jeg har aldri hatt så lite utgifter som med Toyota, fortetter Petter Løken.
Derfor var det vel ikke så merkelig at han fulgte samboerens eksempel og selv kjøpte Prius drosje i 2008. Denne bilen har nå rundet 95 000 kilometer.
- Noen satser på mer statuspregede biler, de vil gjerne ha noe ekstra.  Nå er jeg så gammel at det betyr mindre for meg, det er brukeegenskapene som teller. Jo lenger jeg kjører, jo bedre liker jeg Prius hybrid. Det er lettvin og kjapp i trafikken, mener drosjeeier Løken.

Kilde: Toyota Norge AS

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.