
Bilen ble deretter solgt med stor økonomisk gevinst, forteller seksjonsleder Anne Grete Henriksen i Statens vegvesen.
Bedrageri i form av juks med kilometerteller på importert kjøretøy gir i et slikt tilfelle ekstra inntjening i tre omganger for bedrageren:
1 Det importeres en brukt bil med høy kilometerstand fra utlandet til en spesielt rimelig pris siden den er kjørt så langt.
2 Så viser importøren kjøretøyet hos en trafikkstasjon, og får også registrert den høye kilometerstanden. Dette bidrar til lavere engangsavgift til Tollvesenet, da kjørte kilometer er et viktig parameter i beregning av denne avgiften.
3 Med lav kilometerstand kan bilen selges til kunde til en langt høyere pris enn reell verdi.
Når kjøretøyet er solgt, sitter importør/selger igjen med en fortjeneste som kan utgjøre mange titusener mer enn det det ville gjort på ærlig vis.
- Denne problematikken er ikke ny, man kjenner til lignende historier fra før, men Statens vegvesen frykter nå at denne type kriminalitet kan være mer utbredt enn hva folk er klar over, sier Henriksen.
Tilfellene som er avdekket i denne omgang, viser et enormt sprik mellom faktisk kjørte kilometer og det forhandler har justert kilometerteller ned til. Det finnes dessverre enkelte useriøse kjøretøyselgere/forhandlere i markedet. Slik juks kan forekomme både for importerte og ikke-importerte bruktkjøretøy.
Statens vegvesen råder derfor nå potensielle kjøretøykjøpere på bruktmarkedet til å være våkne og sjekke ut hvis de er usikre på om de kan stole på informasjon omkring et brukt kjøretøy de vurderer å kjøpe.
Gode råd til kjøpere av kjøretøy er:
- Er det et importkjøretøy, kan de kontakte landets hovedleverandør av kjøretøymerket. De har gjerne opplysninger om utførte garantiservicer i opprinnelsesland, og der er kilometerstand også registrert.
- Det også en mulighet å sjekke kilometerhistorikken med forsikringsselskapet, hvis kjøretøyet har gått i Norge tidligere. Her oppfordres også forsikringsselskapene til å være samarbeidsvillige for å bidra til å få bukt med denne typen bedragerier. Dette vil også være i selskapenes interesse. Det er også aktuelt å kontakte tidligere eier/e.
- Det er også mulig å kontakte Tollvesenet, som registrerer kilometerstand som grunnlag for beregning av engangsavgift på de importerte kjøretøyene. Eventuelt kan Statens vegvesen kontaktes for å sjekke om det er noe historikk som dokumenterer kilometerstand. Det kan også være mulig å få opplysninger om kilometer notert ved EU-kontroller av kjøretøy.
Potensielle kjøretøykjøpere og uheldige kjøretøykjøpere som oppdager tilfeller av slik kriminalitet, anmodes om å anmelde forholdene til politiet.
- Bilselgere og forhandlere som bedriver dette må stoppes, avslutter Anne Grete Henriksen.
Kilde: Statens vegvesen
Kommentarer
RSS feed for kommentarer til dette innlegget.