
I forbindelse med at Honda offentliggjorde sitt nyeste miljøregnskap for 2011 benyttet selskapet også anledningen til å informere om betydelig hardere miljømål. Allerede i 2006 hadde Honda som frivillig målsetting å minske karbondioksidutslippene med 10 prosent frem til 2010, og de tok da utgangspunkt i nivåene fra år 2000. Da disse kravene ble oppfylt i 2010, hevet Honda listen ytterligere, og nå er målet å redusere karbondioksidutslippene med 30 prosent sammenlignet med år 2000 frem til 2020.
De som kjenner Hondas historikk, vet at selskapet allerede på 1960-tallet var tydelige på at produktene deres og selve produksjonen skulle sette minst mulig avtrykk på miljøet. I 1966 innledet Honda et forskningsprosjekt med den overordnede målsettingen om å bevare "Blue Skies for Our Children". Nå er målsettingen omgjort til et slagord og inngår som en del av det grafiske symbolet som Honda har laget for bruk både internt og eksternt ved ulike miljøaktiviteter verden over.
Symbolet representerer jorden og solen med en blå himmel, frisk luft, rent vann og et grønt landskap som er en forutsetning for at menneskene skal kunne ha det bra og nyte livet på jorden. Den hvite linjen i midten av symbolet representerer veien der bevegelighet skaper frihet for individet, mens hjertet representerer Hondas tenkning, lidenskap og løfte i miljøspørsmål.
Kilde:Honda