
To biler
For C-Max blir nå to biler: Den tradisjonelle
femseteren med vanlige bakdører og bra bagasjeplass. I tillegg en lengre Grand
C-Max med sju seter og store skyvedør bak. Sistnevnte er selvfølgelig den mest
praktiske - med samme seteløsning som Mazda5, der det blant annet er mulig å
lage en åpning gjennom midterste seterad for lett atkomst til de to bakerste
stolene.
Motor
Bilen er konstruert på den nye Focus-plattformen,
og kommer med flere dieselmotoralternativer. Den minste på 95 hester blir
kanskje i svakeste laget dersom du kjører med mye last eller skal trekke henger.
Men prisen blir gunstig: Fra 265 000 kroner med Trend-utstyr. Den mest spennende
motoren i C-Max er Fords nye 1,6 liters bensinmotor med direkte innsprøyting og
150 hester. Med turbo og variable ventiltider får den omtrent det samme draget
på lave turtall som en dieselmotor, men blir en del dyrere. Denne
Ecoboost-motoren kommer i en mindre utgave etter hvert og kan da bli en
bestselger.
Komfort
Førsteinntrykket bak rattet preges av komfort.
Stabiliteten på veien er god, men fjæringen føles mykere enn tidligere. Også
støynivået er lavere, ikke minst i bensinutgaven. Ford har brukt mye tid og
penger på støydemping, blant annet med vinduer med såkalt akustisk laminering.
Utstyr
Bilen har fått mye nytt utstyr som hjelp for
lukeparkering, blindsonevarsler, elektrisk betjening av bakluke og skyvedører,
bremser som lader batteriet og EcoMode med stopp/start-system. Noe av dette må
du regne med å betale ekstra for.
Pris
Prisen for stor Grand C-Max starter på 289 500
kroner, men den mest solgte blir trolig en 115 hesters diesel med
Titanium-utstyr til 315 000 kroner. Legg gjerne noen ekstra kroner i den nye
PowerShift-girkassen. Med dobbelt kløtsj gir den rask og presis automatgiring
eller manuelt girskift dersom du foretrekker det
Kilde:NAF