
Volkswagens dobbelclutch automatgirkasse, DSG velges av stadig flere. Kundene verdsetter raske girskift og lavere forbruk og utslipp enn med tradisjonelle automatgir eller manuell giring.
Salget av den automatiske dobbelclutch girkassen fra Volkswagen øker, og på
enkelte modeller selger mer enn halvparten av bilene med DSG-girkasse. På nye
Volkswagen CC er andelen hele 88 prosent. For Passat er andelen over 40 prosent.
Fra introduksjonen av den første DSG girkassen i 2002 og frem til i dag har
andelen vært stigende. Volkswagen har stadig måttet utvide
produksjonskapasiteten for å holde tritt med etterspørselen.
Volkswagens automatiske DSG-girkasse ble lansert i 2002 som en 6 trinns
girkasse. Målet var å utvikle en girkasse som var rask og effektiv, og som
samtidig ga drivstofføkonomiske gevinster og lavere utslipp enn tradisjonelle
automatgirkasser og ved manuell giring.
Hemmeligheten ligger i en dobbelclutch hvor girkassen er klargjort for
neste girskift før du har tenkt tanken. Dermed kan selve girskiftet skje i løpet
av en brøkdel av et sekund. Den første utgaven var laget for motorer som hadde
et dreiemoment opp mot 350 Nm. Senere kom en enda mer effektiv 7-trinns DSG
girkasse for de noe mindre motorene med ytelser under 250 Nm.
I dag tilbys DSG girkasse til alle Volkswagens modeller med unntak av nye
Volkswagen up! og storebror Touareg, hvor man har valgt andre løsninger. For
Volkswagen Passat velger mer enn 40 prosent av kundene DSG, og for Tiguan er
andelen 41 prosent. Av dem som kjøper Tiguan med firehjulsdrift velger 76
prosent DSG.
- Modellprogrammet til Volkswagen vokser stadig, og jeg er glad for å
introdusere Passat 105 TDI nå også med DSG, sier direktør Ulf Tore Hekneby hos
Volkswagen-importøren.