Det er ingen grunn til å nyse i en Ford

Våren har kommet etter en særdeles varm og solrik påske. For de fleste er det en kjær velkomst etter en mørk og lang vinter. Men for ca. 80 millioner mennesker i Europa som har en eller annen form for allergi, betyr våren at de må hente frem lommetørklær og medisiner. Med dette som utgangspunkt har Fords utviklingsavdeling tatt store steg for å utvikle allergivennlige bilmodeller.

Akkurat i tide til våren har Fords nye C-MAX og Grand C-MAX fått godkjenning fra Tysklands verdenskjente "TÜV Rheinland testing authority" for allergivennlig interiør i bilen.

- Vi ønsker å gi våre kunder det aller beste - best design, ytelse og kvalitet, samt det beste passasjermiljøet. Det er derfor vi gjør alt vi kan for å unngå, eller redusere til et absolutt minimum alle materialer og stoffer som kan utløse en allergisk reaksjon. Vi er den eneste bilprodusenten i verden med biler som uavhengig er (verifisert og) sertifisert som allergivennlig av TÜV, sier Caspar Dirk Hohage, sjefsingeniør i Ford Europa.

Nye C-MAX og Grand C-MAX slutter seg til en lang liste av TÜV sertifiserte Ford-modeller, som inkluderer Fiesta, utgående Focus, S-MAX, Galaxy, Mondeo og Kuga. Det vil si at nesten 4.5 millioner Ford'er som daglig er på veien er TÜV-sertifiserte. Test resultater for alle Ford-modeller er publisert på www.tüv.com

Ford tester typisk mer en 100 ulike materialer og komponenter for allergi. I tillegg er alle komponenter som har direkte og langvarig hudkontakt - for eksempel ratt og setetrekk - blitt dermatologisk testet. Ford-modeller er også utstyrt med ekstra effektivt pollenfilter for å hindre at pollen kommer inn i bilen.

Fords ingeniører unngår eller reduserer bruken av materialer som latex, krom og nikkel, som kan utløse en allergisk reaksjon hos enkelte mennesker.

For å håndtere materialer gjennom hele av bilens livssyklus, har Ford utviklet et omfattende sett av prosesser og systemer kalt "Global Materials Management". Disse brukes for å kommunisere materialkrav til leverandører og for å spore materialene de bruker i sin deleproduksjon.

Ford har også iverksatt strenge interne krav for å øke bruken av bærekraftige materialer i sine produkter. Dette omfatter økt bruk av resirkulerte, fornybare og lettvektsmaterialer.

I Europa er forvaltningen av materialvalg, herunder TÜV Allergi merking, en del av Fords banebrytende "Product Sustainability Index" (PSI).

PSI er bilbransjens mest omfattende fremgangsmåte for å vurdere hvordan bilens miljømessige, sosiale og økonomiske påvirkninger av kjøretøy bør håndteres.

Bortsett fra bruken av bærekraftige materialer (resirkulerte og fornybare materialer) og forvaltningen av dette (inkludert TÜVs allergi-testet interiør sertifisering), måler Fords PSI ytterligere seks produktattributter identifisert som sentrale bærekraft (miljøvennlige) elementer i et kjøretøys livssyklus. Disse knytter seg til påvirkning på global oppvarming og luftkvalitet, støy, sikkerhet (for passasjerer og fotgjengere), mobilitetsevne (sete og bagasje kapasitet i forhold til bilens størrelse) og kostnader ved eierskap.

Kilde: Ford

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.