Akkurat i tide til våren har Fords nye C-MAX og Grand C-MAX fått godkjenning fra Tysklands verdenskjente "TÜV Rheinland testing authority" for allergivennlig interiør i bilen.
- Vi ønsker å gi våre kunder det aller beste - best design, ytelse og kvalitet, samt det beste passasjermiljøet. Det er derfor vi gjør alt vi kan for å unngå, eller redusere til et absolutt minimum alle materialer og stoffer som kan utløse en allergisk reaksjon. Vi er den eneste bilprodusenten i verden med biler som uavhengig er (verifisert og) sertifisert som allergivennlig av TÜV, sier Caspar Dirk Hohage, sjefsingeniør i Ford Europa.
Nye C-MAX og Grand C-MAX slutter seg til en lang liste av TÜV sertifiserte Ford-modeller, som inkluderer Fiesta, utgående Focus, S-MAX, Galaxy, Mondeo og Kuga. Det vil si at nesten 4.5 millioner Ford'er som daglig er på veien er TÜV-sertifiserte. Test resultater for alle Ford-modeller er publisert på www.tüv.com
Ford tester typisk mer en 100 ulike materialer og komponenter for allergi. I tillegg er alle komponenter som har direkte og langvarig hudkontakt - for eksempel ratt og setetrekk - blitt dermatologisk testet. Ford-modeller er også utstyrt med ekstra effektivt pollenfilter for å hindre at pollen kommer inn i bilen.
Fords ingeniører unngår eller reduserer bruken av materialer som latex, krom og nikkel, som kan utløse en allergisk reaksjon hos enkelte mennesker.
For å håndtere materialer gjennom hele av bilens livssyklus, har Ford utviklet et omfattende sett av prosesser og systemer kalt "Global Materials Management". Disse brukes for å kommunisere materialkrav til leverandører og for å spore materialene de bruker i sin deleproduksjon.
Ford har også iverksatt strenge interne krav for å øke bruken av bærekraftige materialer i sine produkter. Dette omfatter økt bruk av resirkulerte, fornybare og lettvektsmaterialer.
I Europa er forvaltningen av materialvalg, herunder TÜV Allergi merking, en del av Fords banebrytende "Product Sustainability Index" (PSI).
PSI er bilbransjens mest omfattende fremgangsmåte for å vurdere hvordan bilens miljømessige, sosiale og økonomiske påvirkninger av kjøretøy bør håndteres.
Bortsett fra bruken av bærekraftige materialer (resirkulerte og fornybare materialer) og forvaltningen av dette (inkludert TÜVs allergi-testet interiør sertifisering), måler Fords PSI ytterligere seks produktattributter identifisert som sentrale bærekraft (miljøvennlige) elementer i et kjøretøys livssyklus. Disse knytter seg til påvirkning på global oppvarming og luftkvalitet, støy, sikkerhet (for passasjerer og fotgjengere), mobilitetsevne (sete og bagasje kapasitet i forhold til bilens størrelse) og kostnader ved eierskap.
Kilde: Ford