Chrysler Grand Voyager 1999 2,5 TDI- Fikk starthjelp i sommer da vi var på ferie - ca en time etterpå hoppet turteller, speedometer gikk opp på maks ( selv når bilen sto i ro ) og "alarm set" lyste/blinket. Gult lys. Motoren oppfører seg normalt ved kjøring. Etterhvert ble blien vanskelig å starte - måtte prøve flere ganger. Sentrellås gikk av og på. Har funnet feil på kretskort til vifte/varmeapparat. Dette er byttet. Ingen visuelle feil på andre kretskort. Nå oppfører sentallås seg normalt når man slår på tenning og turteller er i ro. Men får ikke startet bilen for kjøring da bilen står med konstant "alarm set". Når "alarm set" blinker får jeg start i 10 sek - 5 sek - 5 sek og deretter må man vente. Når "alarm set" lyser konstant får man ikke start. På verksted får de ikke kontakt med hjernen på forsøk på diagnose og vet ikke hva de skal gjøre.

Har sjekket alle kontakter inne i bil, sikringsbokser og div kretskort. Ikke sjekket motorfølere/kontakter. KM _ :220 000 Kan det være et felles koblingspunkt som er brent?? Gode råd ønskes. På forhånd takk

Svar: kommentar under

Klikk her for å spør bilmekanikeren

 

Hallo. Eg har ein -95 mod Mitshubishi L300 2,5 diesel, som i høst begynte og krangle litt når eg skulle starte den. Av og til når eg vrei om nøkkelen så skjedde det ingenting, det var strøm på den men skjedde ingenting. Det var bare av og til det skjedde, men etterhvert som månedene gikk, så blei det oftere og oftere, og nå skjer det aldri noe. Den starter når eg triller den igang. Har prøvd og bytte startmotoren men det var ikke noe forskjell. Har du noe tips om hva eg kan sjekke, evt bytte?

Svar: kommentar under

Klikk her for å spør bilmekanikeren

Hei. Har en renault laguna 96mod 1,8 rt som er gått 176000.

når jeg kjører mellom 70 og 90 km/t rister det i bilen, kun ved akselerasjon. Den har ikke urunde dekk og motorfester er gode. Har du noen ide om hva det kan være?


Svar:
Jeg ville sjekket om det er ubalanse i dekkene eller om det er selve felgen som er litt skjev eller den er litt skadet. Ligger det mye dritt på innsiden av felgen så må dette rengjøres. Drivledd, opphengskuler eller foringer kan være slakke og forårsake ristingen. 

Klikk her for å spør bilmekanikeren 

 

Hei! Spjeldet ned i luftfilterboksen åpner ikke for varmluft fra manifoilen. Det resulterer at motoren bruker mye bensin vinterstid og motoren blir senere varm. Det er ikke vakum/luftsug i slangen til "vakumhuset". Har sjekket at slangen er ok. Kan det være en temperaturføler en plass og i tilfelle hvor er den? Hilsen Stein Esaiassen


Svar:
Du forteller ikke hvilken motortype eller hvilken årsmodell du har så da får jeg bare ta en sjanse på at det er en forgasserbil. Dette spjeldet skal hjelpe til slik at motoren ikke "iser" ved kaldt vær og stopper. Det sitter da en føler ved forgasser som åpner for vakum til denne ved rett temperatur. Det kan også være at en av disse slangene er defekte eller av. I noen tilfeller kan selve vakuumtilslutningen på manifold/forgasser være tett. Dette spjeldet har ingenting med for sein oppvarming av motoren å gjøre, det sørger vinteren for.

 Klikk her for å spør bilmekanikeren   

Hva gjør sånne følere? Er det for innsprøytning eller for tenningen sin skyld?


Svar:
De er til for både tenning og innsprøyting faktisk selv om veivakslingsføleren er den viktigste! For at motorens innsprøytingsstyreenhet skal vite når innsprøytingdysene skal åpne og hvor mye bensin de skal gi motoren så må den vite hvor veivakselen og kamakslene står til enhver tid. Veivakslingsføleren står som regel montert ved veivhjulet eller inn i blokka imot veivaklingene. Den gir signal om hvor stort turtallet er og dersom den svikter så stopper motoren. På signal fra denne vil bensinpumpereleet starte bensinpumpa og coilen vil begynne å produsere gnister til tennpluggene til rett tidspunkt.

Klikk her for å spør bilmekanikeren

Hei!

Defekt instrumentbelysning: bmw 525ia 1992 mod. (e-34)
Har bmw 525ia hvor instrumentbelysningen ikke fungerer. Har lest at dette er et ganske vanlig fenomen (svakhet) på e-34 modellen. Hvor ligger normalt feilkilden til dette problemet?

Mvh
Tom


Svar:
Normale feil på instrumentlys er som følger etter mine egne erfaringer. Sikring for instrumentlys, defekte lyspærer, defekt dimmebryter, defekt lysbryter, dårlig kontakt bak på instrumentet eller i verste fall feil i selve instrumentet.

Klikk her for å spør bilmekanikeren 

Hei. Dynamoen på volvoen min takket for seg her for 2 uker siden. Var ute å kjørte og plutselig forsvant den ene tingen etter den andre. Kupeviften, radioen, vindusviskere etc. Tilslutt døde hele bilen. Hadde startkabler liggende og fikk hjelp av en annen kar. Bilen startet helt fint med en gang. Ganske kjappt etter vi tok startkablene av døde bilen igjen. Vi gjorde dette et par ganger med samme resultat. Konkluderte med at det var dynamoen som var ødelagt. Bilen ble stående til dagen etterpå. Meningen var å taue bilen hjem. Vi ville likevel prøve å starte bilen for å se. Nå ville den ikke starte med startkabler. Enda den startet helt fint 3-4 ganger dagen før. Hva hadde skjedd i løpet av natten liksom?? Vi tauet bilen hjem. Jeg skrudde av dynamoen og fikk overhalt denne. Da dynamoen var vel på plass igjen ville bilen fremdeles ikke starte. Merkelig. Bilen startet altså helt fint 3-4 ganger med startkabler lørdagen, men da vi skulle hente bilen søndagen ville den ikke starte. Hæ??? Har jeg kanskje skadet noe med startkablene?? En overspenning eller noe?? Har skiftet tenningsmodul, coil, rotor og fordelerlokk. Har også skiftet drivstoffpumperelè. Fremdeles ingen start. Har skrudd ut en plugg og klarte ikke se noe gnist da jeg kjinnet. Det lukter bensin av pluggene, men de er ikke våt. Hva kan problemet være?? Har hørt om en svinghjulsensor og en hallgiver. Kan problemet ligge der?? Kan hele styringsenheten være deffekt?? Det som er merkelig er at dette plutselig bare skjedde over natten. Bilen starter helt fint ene dagen, men vil ikke neste dag. Dette er altså en Volvo 240 GLE, 1989 modell, B230F. Har gått ca 210000 km. Stasjonsvogn. Håper noen har svar.


Svar
: kommentar under

Klikk her for å spør bilmekanikeren

Hei, har skifta til effektanlegg på min Sierra 2.0iS OCH 1989, har gått ca. 94 000 km. Men i det orginale eksosanlegget stod det ein ledning inni frampotta på eksosanlegget, (eg meinar den delen av eksosanlegget som kjem rett etter manifoilen). Men på det nye anlegget var det ikkje noko kontakt til ledning, så eg tok berre og fjerna den. Og no ligge berre ledningen i motorrommet. Kva er denne ledningen til? Har det noko betydning at eg har fjerna den? Bilen min "hakkar" litt under kjøring, sjølv om motoren er varm, kva kan dette vere?


Svar:
Dersom dette er en bil som er utstyrt med katalysator så skal det sitte en oksygenføler eller lambdasonde som det også kalles foran katalysatoren. Denne skal sørge for at bensinblandingen holder seg så nær det optimale blandingsforholdet som mulig under alle forhold. Er denne demontert så vil ikke dette skje og blandingen blir feil. Er det ikke katalysator på bilen så kan denne ledningen bare være en jordingsledning. Hakkingen kan jo være på grunn av feil i tenningsanlegget. 

Klikk her for å spør bilmekanikeren 

Hei

I vinter begynte min Audi og hoppe ved kjøring på høye gir ved "lavt" turtall. Etter litt søking ble det konstatert at det "smeller" i forgasseren. Hva kan dette komme av? Kan det "eksplodere" hvis det er fukt? Eller er det andre årsaker?


Svar:
Smeller det i forgasseren eller ifra innsugmanifolden så kan dette bety at du eventuelt har en feiltenning. Dette kan være feil i tenningsanlegget som for eksempel overslag i tennpluggledninger, fordelerlokk, rotor eller tennplugger. Det kan være falsk luft ifra pakning under forgasser eller i selve manifolden. Det kan også ligge dritt eller vannperler i flottørkammeret som stenger for bensinen i de tynne kanalene i forgasseren. 

Klikk her for å spør bilmekanikeren
 

 

Hei, har hatt girkassereperasjon på en Berlingo 2000 modell. 1.4 liter bensin. Så etter jeg satt inn motor og girkasse startet den, men ikke mye funker i instrumentpanelet. Den viser bare noen av lysene nede, (om fjernlys er på håndbrems osv...) Hverken speedometer, turteller eller tempmåler funker.( bensinmåler funker, men den gåEURr vell på en egen krets) Blinklys funker på utsiden, men blir ikke vist i instrumentpanelet. Har sjekket alle sikringer, og alle koblinger er på rett plass.(alle hurtigkoblingene) Har du noen idè på hva som kan være galt? Mvh Marius

Svar: kommentar under
Klikk her for å spør bilmekanikeren

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.