Understell

PDFSkriv utE-post

ABS

Låsningsfrie bremsers viktigste funksjon er å regulere bremsetrykket på hjulene ved hjelp av hydraulikkaggregatet slik at de ikke låses under en oppbremsing. Når ABS systemet forhindrer hjullåsing opprettholdes styring samtidig som størst mulig bremseeffekt overføres til vegbanen. 

Her er det en sensor til hvert av hjulene som måler ved hjelp av en tannkrans på drivaksling eller lignende hvor fort hjulene går, ved en oppbrems ville hjulene låst seg og styreenheten til ABS systemet får beskjed fra sensorene om dette og regulerer dermed bremsetrykket automatisk på det hjulet som låser seg og du kjenner det vibrerer i bremsepedalen

Dynamisk stabilitetskontroll
Dette sikrer maksimal kjørestabilitet også ved høye hastigheter. DSC integrerer alle andre chassis-reguleringssystemer, som ABS (se ABS) og ASC+T, og forhindrer allerede i utgangspunktet tendensen til skrens. DSC overvåker hele tiden omdreiningshastigheten på alle fire hjul, rattet, tverrakselerasjonen og bilens fart. Hjulspinn registreres straks på bakgrunn av alle registrerte data. Ved hjelp av motorstyringen reduserer systemet drivkraften og bremser hvis nødvendig hvert hjul etter behov. Dette foregår i løpet av millisekunder og reaksjonen blir dermed raskere og mer nøyaktig enn føreren klarer (la ikke denne føreren kjøre en bil uten stabilitetskontroll etterpå). Systemet motvirker ustabile kjøreforhold (og førere) som kan oppstå på grunn av overstyring( rompa skyves utover) eller understyring (bilen vil bare gå rett frem). DSC gir best mulig kjørestabilitet og kjøresikkerhet spesielt ved situasjoner i kurver. Dette systemet finner du på de luksusbilene som ikke passer vanlige folks lommebok.


Spissingsvinkelen
Dekkene på bilen må til enhver tid stå i en slik posisjon at de ikke slites feil og lager problemer for føreren under alle kjøreforhold. Spissingen er den stilling hjulene har innover eller utover.
For å justere spissingen må vi bruke en 4 hjulmåler der det monteres en føler på hvert hjul og således finner vi ut om hjula er riktig i forhold til hverandre. Det er hovedsakelig styrekulene som justeres for å få den ønskede vinkelen og for å eventuelt rette opp et skeivt  ratt. Bilfabrikanten angir hvor store vinklene skal være. Det er veldig vanskelig å finne ut hva som hender i forstillingen når bilen påvirkes av veiens helling, rullemotstand, luftmotstand, sidevind og treghetskrefter i svinger. Å eksperimentere med vinklene er ikke alltid så lurt, når tanken bak er å gjøre bilen bedre blir den som regel verre.

Cambervinkelen
Denne vinkelen er forhjulets helling i forhold til en bein(veldig bein, loddrett går også an) linje. Når den øverste delen av dekket heller utover, er vinkelen positiv. Innover er negativ vinkel. Betegnelsen på vinkelen oppgis i grader. På enkelte biler kan vi justere denne vinkelen ved å justere fjærbeinet.

0 grader cambervinkel er den ideelle vinkelen sies det.

Castervinkelen
Denne vinkelen er opphengskulenes eller kingboltens helling bakover eller forover. Positiv dersom overdelen heller bakover og negativ andre veien.  Akkurat som på en sykkel/motorsykkel må forhjulene ha en viss vinkel for å komme i stilling etter en sving.