Litt informasjon om motoren

PDFSkriv utE-post

Litt om selve motoren

Motoren
At motoren er en forbrenningsmotor betyr at forbrenningen skjer inni motoren. Ottomotoren, dieselmotoren og wankelmotoren er forbrenningsmotorer med stempel. Brennstoffet er til vanlig flytende!! Firetaktsmotoren har, ja nettopp fire takter. En takt vil si stempelets vei fra det ene vendepunktet til det andre.



Kompressoren (supercharger)


Kompressoren
Kompressoren er en 100 år gammel oppfinnelse. Den blir drevet av motoren ved hjelp av reimdrift og gir 50% økning av hester og dreiemoment, det vil vi ha men det koster. Den presser på mer luft en motoren klarer å trekke inn selv. Med ekstra trykk kan mer eksplosiv gass antennes. man trenger ikke vente på noe, kompressoren virker direkte og på lik linje med turtallet. Det gir en jevn effekt i hele turtallsområde. Det er ofte en utveksling slik at turtallet er større på kompressoren. Det finnes flere typer: Wankelkompressor, G-lader, Sentrifugalkompressor, Rotasjonskolbe, Lysholm-kompressoren

 


Turbo

turbo
”Aaaaah! Her var det futt gitt” tenker du når du drar på med bilen som har en turbomotor. Denne fantastiske oppfinnelsen har gitt glede til mange bileiere i mange år og utviklingen begynte så tidlig som på førtitallet men ideen er like gammel som bilen. Det var problemer med styring og holdbarhet i begynnelsen men etter hvert kom BMW 2002 med litt styringsproblem og Porsche Carrera Turbo, men den dro for mye drivstoff men det betyr ikke så mye når en tenker på hva den kostet. Det endelige gjennombruddet kom med SAABs 99 Turbo. Etter hvert er det blitt mer vanlig med turbo på standard biler.
Turbo er en forkortelse av turbokompressor og det vil si en turbindrevet kompressor. Den lar avgassene drive en turbin som er via en aksel sammensatt med en sentrifugalkompressor som presser luft inn via en eventuell ladeluftkjøler inn i innsugingsmanifolden og på den måten vil den øke effekten med oppimot 50% på enkelte biler. Innsprøytningsystemet (i dette tilfellet) vil da måle at det kommer mer luft og da vil det komme mer drivstoff inn. Det trykket som oppstår kalles turboladetrykk. Altså sylinderen fylles med mer luft og brennstoff en den kunne sugd inn selv.
På nyere lastebiler har de utviklet noe som heter Turbokompond det vil si at det sitter to turboer i forbindelse med avgassen og den andre er med på å drive veivakslingen for å få enda litt mer ut av eksosen.

Motortyper


Det finnes en del motortyper i biler og her vil vi nevne noen av dem.

Boksermotoren


I boksermotoren er sylindrene plassert med 180 graders vinkel mellom sylindrene. Det er to, fire eller sekssylindrete bensinmotorer og dieselmotorer. Kalles også flatmotor og er ofte luftkjølt men også vannkjølte motorer har kommet.

V-motoren


Her står sylindrene i to rekker med en viss vinkel med hverandre. Som regel 60 eller 90 grader. V-motorer kan lages med høyere effekter på grunn av den er kortere enn en tilsvarende rekkemotor og trenger derfor ikke så mye plass under panseret. V-motoren kommer med 4, 5, 6. 8 og 12 sylindere.

Rekkemotoren


Her står sylindrene i en rekke etter hverandre og kommer med 2, 3, 4, 5, 6 og 8 sylindere men også 12 sylindere har blitt laget.

Motorens arbeidsmåte


At motoren er en forbrenningsmotor betyr at forbrenningen skjer inni motoren. Ottomotoren, dieselmotoren og wankelmotoren er forbrenningsmotorer med stempel. Brennstoffet er til vanlig flytende!! Firetaktsmotoren har, ja nettopp fire takter. En takt vil si stempelets vei fra det ene vendepunktet til det andre. I løpet av en takt roterer veivakslingen en halv omdreining. De fire taktene er til sammen en arbeidsimpuls. Og nå vil vi prøve å forklare taktene her!

Dreiemomentet


Dreiemomentet er det viktigste tegn på at motoren er sterk, jo høyere jo bedre. Når vi studerer et diagram ser vi at motoren har sitt største dreiemoment (Nm) ved et lavere omdreiningstall enn det omdreiningstallet der motoren avgir størst effekt (Kw). Ved det største dreiemomentet har motorens fyllingsgrad størst verdi. Ved høyere turtall vil fyllingsgraden minke og derfor minker dreiemomentet og ved større indre friksjon ved svært høye turtall sammen med mindre fyllingsgrad minker også effekten (Kw)

Her finner du mer motor - stoff


    Vannpumpa | TermostatenInnsprøytingsanlegget | FordelerenUnderstell