Passat: Motoren fusker og Esp lyser

PDFSkriv utE-post

Har en 2002 mod. Passat stv 130hk diesel 6 gir manuell. kmstand: 190000. I et halvt år har jeg hatt en periodisk feil. Plutselig mens jeg kjører og spesielt etter å ha kjørt de første 4-5 km etter kaldstart, fusker motoren den rykker litt og mister effekt, så kommer ESP lampen på (orange lys) og ved trykk på gasspedal vibrerer bilen og motoreffekt avtar helt. Må stoppe bilen og slå av tenningen. Så kan jeg starte og kjøre og alt virker normalt, ESP lampen slukker. så etter noen hundre meter skjer det på nytt. Dette kan skje alt fra 1-10ganger før det gir seg. Hvis jeg nå lar bilen gå en 10-15min på tomgang, så løser problemet som regel seg, men ikke alltid. Så kan bilen være helt feilfri rundt en ukes tid for feilen kommer tilbake. Spesielt ille i fuktig vær. Verkstedet skjønner ikke helt hva dette er, og får ingen feilkoder opp. Hva i allverden kan det være som feiler bilen? Det er nå 2,5 år siden luftmengdemåler er skiftet. 2 år siden dieselfilteret er skiftet. et halvt år siden registerreim og vannpumpe og strammere er skiftet. Olje og oljefilter skifter jeg etter 15000km. (helsyntetisk olje)
Svar: Kommentar under

Klikk her for å spør bilmekanikeren



 
Relaterte artikler:

Kommentarer  

 
0 #12 Passat 02 16-12-2014 03:29
Jeg har samme feil med at motor fusker og ESP lampe lyser. Dette er bare i perioder. noen ganger må jeg vri nøkkel av og på X-antall ganger før bilen går normal igjen. og da kan den være fin lenge før feilen kommer tilbake å plager vettet meg igjen.
Jeg tviler på at det er ei dyse, da ville det nok ha vært konstant istedefor i perioder? Ser for meg kanskje ledningsnett/kontakt?
Siter
 
 
0 #11 jaja 25-04-2014 15:41
Vakumpompa som lekker :-)
Siter
 
 
-1 #10 Svein Kregnes 15-01-2014 19:33
Mekkolf
Takk for tips! Min passat ble helt bra med å ta av toppdeksel og rengjøre kontakter på pumpedyse. Esp lampe lyste på bilen min også og den ristet og det hørtes ut som den gikk på 3 sylindre.
Siter
 
 
0 #9 Ullin 12-10-2013 00:30
Har akurat hatt bilen på verksted med samme feilen, det er ei dieseldyse som er tett, og der er fa... meg ikke billig å bytte, tett oppunder 10000 kr.
Siter
 
 
0 #8 Jungwotan 06-02-2013 21:48
Gammel tråd, men.. Fikk det samme problemet i dag, dette ser ut til å være en svakhet på 100 og 130 tdi, en kompis av meg hadde også samme problemet. ESP-lampa kom på, og motoren vibrerte og gikk som om den skulle gå bare på 3 sylindre. Synderen var også her kontakten som sitter oppå pumpedyseelemen tet. Den består egentlig av 2 små kabelsko som sitter inni et plasthus. Kabelskoene blir slakk med tiden (antakelig pga vibrasjon), og gjør at man kan få periodisk feil. Dette gir feilkode, og ESP-lampa lyser fordi ESP-funksjonene slås av dersom det ligger feilkode i motormodulen(de nne viser også hvilken sylinder dette gjelder, sylinder 1 er nærmest registerreima). Feilkoden vil automatisk forsvinne sålenge det blir "normal" kontakt igjen. Løsningen for meg ble å ta av toppdekslet og bende litt på de 2 tappene som sitter på kontakten på selve pumpedyseelemen tet, slik at disse utøvde litt mer press og ga bedre kontakt mot kontakten fra ledningsnettet.
Siter
 
 
0 #7 kssvigra 28-09-2012 19:14
Ser det er en gammel link men problemet er dårlig kontakt i ledningnettet til dysene. Ta av topp dekselet, og ta av alle fire lednings kontaktene, Blås vekk oljen med trykkluft, kun i kontaktene og i hullet for kontakten. Spray med kontakt spray, og bruk et skrujern til å bende kontakt flaten i kontakten, sånn at det blir skikkelig kontakt. Har akkurat gjort dette på en 2002 Sharan. Kan selvfølgelig bare bytte ledningsnettet også, koste rundt 700 kr.
Siter
 
 
0 #6 Truls Meek 23-07-2012 19:15
Sitat fra raro:
Det er mulig at registerremen som styrer dieselpumpen er ute av synk. Hadde en 2,5 tdi 151hk en gang der dette skjedde. Byttet regreim og timet pumpen og problemet var løst. Jeg måtte bytte regreim alikevel pga km.


Jeg hadde min på verksted nå og de fant ut at det var sensor til kjølevæsketempe ratur og ledningsnett i toppen på motoren som måtte byttes.
Siter
 
 
-1 #5 raro 11-07-2012 00:52
Det er mulig at registerremen som styrer dieselpumpen er ute av synk. Hadde en 2,5 tdi 151hk en gang der dette skjedde. Byttet regreim og timet pumpen og problemet var løst. Jeg måtte bytte regreim alikevel pga km.
Siter
 
 
0 #4 Truls Meek 09-07-2012 20:47
Har samme problem som de andre ovenfor, noen som har løsning på problemet?
Siter
 
 
0 #3 Passat2002 16-04-2012 08:41
Har dere funnet ut feilen?

Har samme feil på min...
Siter
 

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode