Heisan.

Jeg har en -90 Sierra 2.0i ohc. (CL)

Har flere i miljøet rundt meg som har tilsvarende bil, men med dohc motoren. Samtlige er forundret over hvor godt bilen min går. Trekker meget godt ifra 115 og 120 hk bilene deres. Spørsmålet ligger i hvorfor? Mine kamerater har vært borti tilsvarende med de siste produserte ohc motorene uten at de har noen naturlig forklaring på dette. Bare en masse synsing. Min modell skal i følge fabrikk ha ca 100 hk med kat. Hos Ford-forhandleren vår sies det at de har vært borti tilsvarende flere ganger med de siste produserte ohc motorene (effekt-tall i forhold til det oppgittte). I mitt tilfelle har det vært spørsmål om trimming etc, men det eneste jeg merker er at den går betydelig bedre på 98 oktan enn 95. Kan toppen være høvlet? (Tenker da på evt. økt kompresjon.) Dette skal uansett ikke være nok til å yte så stor forskjell ! Kan ellers nevne at den har original kamaksel, standard innsug og innsprut. Avgass er noe grovere enn standard og katalysator er ombygd til å passe fra dohc motoren da denne har mindre "kvelning" fra motoren. Nå har bilen gått 300 tusen, feilfritt siste 200 tusen, og flaut å innrømme, den har virkelig fått kjørt seg knallhardt!! i mitt eie. (Siste 120 tusen.) Har endel grusveier i distriktet å "leke" på, så motoren er godt kjent med høye turtall og "flat fjøl". Vil forundre meg om bilen har gjennomgått annen form for trim med tanke på km stand og hvor godt den fungerer, tidligere eiere vedkjenner seg heller ikke dette og sier seg enig i at bilen har vært meget sprek i deres eie. Ikke bruker den en dråpe olje eller vann, det eneste som ryker er klutsjen på kjøle vifta. Er nå på 3 vifte skift. Nå har jeg fått spørsmål i fra verkstedet mitt om krav om effektmåling og oppgradering av bremser !! Det er nesten for dumt, selv om jeg tror de fleiper litt med meg, hehe. Jeg tok dette alvorlig selv tidligere og byttet til ventilerte foran og skiver bak istedet for de originale tromlene. Så der er jeg trygg. Jeg har uansett ikke trimmet motoren. Men har fabrikken gjort noe "hk avgifts tusking" her? Eller er jeg og alle de andre Ford fantastene hos oss på "bærtur" ? Noe er i alle fall ikke helt riktig med tanke på oppgitt effekt på flere bilmerker. Husker bla Citroen CS 2,5. Enkelte av de modellene hadde adskillig mer å bidra med enn fabrikkens oppgifter. Håper dere tar meg seriøst. V h Roy


Svar:
Jeg har også hørt om motorer som har mer effekt ved effektmålinger på "rullende landevei" uten at noen har gjort noe med den! At bilen fungerer så bra er jo fantastisk og forklaringen er jo vanskelig å finne uten å se litt nærmere på hele motoren med styring! Viktig er de uansett at bilen ikke er daukjørt og kompresjonen må være meget bra pluss at tenningssystem og drivstoffsystem må være feilfritt! Kanskje får den litt mer drivstoff fra styreenheten på grunn av en "feil" i elektronikken?

 Klikk her for å spør bilmekanikeren 

Hei,

Har fått tilbud om å få vinterdekk fra en Audi A3 med dim 195/65 R15, kan jeg bruke disse på min 1995 Opel Astra 1.6 Coupe?

Takk for hjelpen!


Svar:
Jeg ville tatt kontakt med et bilverksted eller et dekkverksted der de har en overgangstabell på dekk til alle bilmerker! Der kan de finne ut hvilke dekkdimensjoner du kan ha på din bil. Jeg tror at du i utganspunktet skal ha 185/70 R14 stemmer ikke det med vognkortet ditt?

Klikk her for å spør bilmekanikeren 

hei, har en Audi a4 2002modell. ABSen slår inn ved nedbremsing, dette skjer hele tiden. Ingen feilkoder. Har kontrollert sensorene, disse henger med hverandre så de er ok. Har akkurat skiftet Abs aggregat m/styreenhet. Abs sensorene går på kransen på disse bilene ser det utsom. Kan det hende at Abs kransen har fått seg et "kakk" ? kanskje kransen som er problemet?

Svar:
Sensorene står på alle hjulene. Vanligvis montert på baksiden ved steinaviserdeksel opp mot aksel. Du sier du har skiftet styreenhet. Er denne kodet etterpå - noe som oftest skal gjøres.
Klikk her for å spør bilmekanikeren 

Hei

Jeg har en Golf III fra 1996 nå har det begynnt å lyse ett ABS lys venstre for rattet, vet du om det er muligheter for at jeg kan fikse dette selv, og hvordan?

Vet du også om ett forum for VW Golf der ting om golf kan diskuteres, ikke den VW og Audi klubben fordi den koster penger. Jeg tenker på en gratis side??


Svar:
Dersom ABS lyset lyser så er det størst mulighet for at det er en av sensorene på hjulene dine er defekte! Disse kan du måle motstanden i og dersom de er ca 1 kiloohm så er de ikke langt ifra perfekte! Ellers så bør du sjekke om bremselyset virker bare sånn at det også er sjekket! Finner du ingen feil så bør et bilverksted søke etter feilkoder for å finne feilen! Når det gjelder snakk om Golf så er det utallige debattforum til og med på Bilinform!

Klikk her for å spør bilmekanikeren

Passat 130 hk tdi,-02 mod.

Jeg har ett speedometer som av og til faller ut og ikke virker. Lyden på steroanlegget senker seg også. alle andre funksjoner på instrumentet virker når dette skjer. Hva kan dette komme av? Ole Huse


Svar:
Det er mulig at feilen ligger i en føler for hastighetssignalet eller i selve instrumentdelen. Nå var jeg overbevist om at instrumentet får hastighetssignalet ifra ABS sensorene og det burde bety at Lyset for ABS burde lyse i tillegg! En tur innom et bilverksted for å lese av feilkoder burde gjøre det hele litt lettere! At lyden senker seg er jo fordi dagens anlegg skrur seg opp etter hvor fort du kjører automatisk!

Klikk her for å spør bilmekanikeren

Hei. Rygglysene har gått på min WW Corrado 89 mod.Lyspærene er o.k. Finner ikke sikringene har noen peiling på hvor dei befinner seg på denne bilen. M.V.H Jonny


Svar:
Det er sikkert ikke noe sikring for ryggelys på din bil men du bør sjekke om det er feil på ryggelysbryter isteden! Se om det er strøm på den ene kontakten og sett en ledning ifra denne til den andre ledningen og se om det nå lyser i ryggelysa! Gjør det ikke det så er det brudd i ledninger eller dårlig kontakt i samlestikk under dashbord!

Klikk her for å spør bilmekanikeren 

Jeg har en Mercedes E 230 96 modell,bensin 230000 km.Når motoren går og jeg tar av oljepåfyllingslokket står det en kraftig luftstrøm opp. Undersiden av lokket er ren og fin.Tyder dette på ventilproblemer eller noe annet som er feil ? hilsen Kt


Svar:
Dette høres jo i utgangspunktet ikke så bra ut, men varierer bilen i turtall når du åpner lokket? Du må prøve å ta opp peilepinnen for motoroljen, er det kraftig suselyd og luft der også, kan det høres ut som om motoren har slitte stempelringer/gjennomslag i sylindrene.Er du usikker vil jeg anbefale deg og få tatt en kompresjonstest.

Gi oss gjerne en tilbakemelding på hva du finner ut, eller om du har flere spørsmål.

Klikk her for å spør bilmekanikeren 

Jeg har en Rover 75 2002-modell med 1.8L motor.
Motoren har problemer med å oppnå riktig arbeidstemperatur på kalde vinterdager.
Termostaten er skiftet uten resultat.Jeg har lest/hørt at denne motoren har et meget omdiskutert kjølesystem og jeg lurer på om det kan være flere reguleringsmekanismer inne i bildet i tillegg til termostaten og at det er her feilen ligger ?
Alt er i orden med hensyn til kjøleveskenivå / lekasjer.
En ting som kanskje er verd å nevne er at det sist sommer oppsto en kjøleveskelekasje fordi innsugs- manifolden antakelig ikke var godt nok tilskrudd ved montasje av ny motor for 2 år siden.
I den forbindelse ble motoren på et tidspunkt overopphetet, men uten at oppsto alvorlige skader. Men det er i etterkant av denne hendelsen problemet har vist seg.
Kan det være noe i reguleringsmekanismen som ikke har tålt dette ?

Svar:
Nå kjenner ikke jeg til akkurat den reguleringsmekanismen du fokuserer til men den finns ofte 2 varianter av termostater så et valg kan være å bytte til varmere termostat.  Dårlig lufting av vann/kjøle-systemet kan i de fleste tilfeller gi varmere bil, altså luft i systemet.
Klikk her for å spør bilmekanikeren 

Lysene på Opel Astra henger seg opp, jeg må ta ut sikringene for at de skal slukke!

Bilen har også begynt å stoppe ved nedbremsing/ mot kryss,innkjørsler rundkjøringer osv.Den starter igjen med engang, men i og med at alt "dør" virker ikke servo heller, så den blir kjempetung på rattet, og da gjerne i en sving.Skummelt!


Svar:
Lysene på bilen blir slått på og av med et kjørelysrelè som igjen blir styrt av lysbryteren. Når lysene som i ditt tilfelle ikke slår seg av, ligger nok feilen mest sannsynlig i relèet eller bryteren.

Dette bør kontrolleres av et verksted, sannsynligvis ikke så veldig dyrt eller tidkrevende.

Dette med at den "dør" ut i kryss, kan være flere ting, men siden at du ikke nevner noen andre symptom, så tror jeg at dette kan vere EGR ventilen din, som styrer veivhusutluftningen på bilen. Dette går ofte igjen på Opel, og du bør svinge innom et Opel verksted så tror jeg de ordner lysene og tomgangen ganske raskt.

Klikk her for å spør bilmekanikeren

Toledo 2 liter bensin 1994. Hvor sitter termostaten? Hva må demonteres for å skifte?



Svar:
Hei Jeg har ikke vert borti termostaten på en Seat 2 liter før, men i utgangspunktet ligger termostaten inni termostathuset som ligger fremme på motoren litt høyt oppe, du bør følge den store vannslangen fra radiatoren og der den går innpå motoren er termostathuset. PÅ VAG er dette i sort plastikk.

Klikk her for å spør bilmekanikeren
 

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.