Toyota GT 86 verdenspremiere på Tokyo Motor Show

Toyota viser for første gang sin nye sportsbil på Tokyo Motor Show 2011 den 30. november. Modellen får navnet GT 86 og er en kompakt 2+2 seters sportsbil med unik kjøreglede.

Bilen gir umiddelbar respons på det minste rattutslag og gasspådrag, og er laget for mennesker som har bilkjøring som en lidenskap, snarere enn en nødvendighet.

GT 86 får et lavt og aerodynamisk karosseri og er basert på en helt ny plattform. Modellen går tilbake til Toyotas sportslig røtter, og er verdens eneste med kombinasjonen av frontmontert, horisontalt montert boxer-motor og bakhjulstrekk.

Den unike drivlinjen gir mulighet for kompakt design, lav vekt og lavt tyngdepunkt. Dette gir bilen svært gode ytelser og kjøreegenskaper, med minimal elektronisk inngripen.


Designet for sportslighet

Bilen er 4,240 mm lang, bare 1,285 mm høy og en akselavstand på 2,570 mm, og GT 86 er med dette verdens mest kompakte fireseteres sportsbil.

Både drivlinjen og førerposisjonen har blitt plassert så lavt og langt bak som mulig, for å gi optimal balanse. Bilen får en vektfordeling på nær perfekte 53:47.  Den flate utformingen av boxer-motoren kombinert med den laveste seteposisjonen på noen Toyota-modell, gir GT 86 et ultralavt tyngepunkt på bare 460 mm.

GT 86 benytter MacPherson fjærben foran og double wishbone hjuloppheng bak.  Store ventilerte skivebremser foran og bak kombinert med 17-tommers hjul gir bilen fremragende dynamikk og kjøreegenskaper.




Verdens første horisonalt monterte D-4S Motor

GT 86´s får en 2.0 liter selvpustende bensinmotor som er et resultat av samarbeidet mellom Subaru og Toyota, og utnytter partenes tekniske ekspertise og felles lidenskap for sportsbiler. Subarus nyutviklede horisonalt montert firesylindrede boxer-motor på 1998 kubikk er kombinert med Toyotas D-4S-innsprøytningsteknologi. Med separate twin-injektorer for både direkte- og portinjeksjon og høy kompresjon på 12.5:1, øker D-4S-systemet både ytelse og dreiemoment og ivaretar samtidig utslipp og drivstofføkonomi.

Sylinderne har boring og slaglengde på 86 mm x 86 mm og leverer en maksimal ytelse på 200 hestekrefter ved 7000 omdreininger og et maksimalt dreiemoment på 205 Nm ved 6600 omdreininger.

Motoren kan kobles til en sekstrinns manuell girkasse eller en sekstrinns automatkasse.

Kraften fordeles til bakhjulene via en limited slip differensial, noe som gir optimal veigrep under alle forhold. Både ABS- og stabilitetskontroll-systemet er tunet for å gi minimal inngripen for å heve kjøreopplevelsen.


Design som kombinerer ikonisk styling med funksjonell skjønnhet

GT 86 er designet under konseptet "Neo-funksjonalisme". Konseptet ivaretar begrensninger fra de kompakte målene, det lave tyngdepunktet og F1-inspirert aerodynamikk. Samtidig benyttes en spennende og uttrykksfull styling som ivaretar arven fra Toyotas tidligere sportsbiler.

Den dristige ikoniske designen tar i bruk to pilarer fra Toyotas nye designspråk: Under Priority frontdesign setter oppmerksomheten på en forstørret nedre grill og gir et distinkt og selvsikkert uttrykk. Keen Look gir seg utslag i en klar, intelligent og uttrykksfull styling.  

Det nye designspråket er forsterket gjennom en "skorpion"-styling av den nedre grillen, noe som gir GT 86 et enda mer aggressivt og sportslig uttrykk. Flere sportslige detaljer er 17 tommers aluminiumsfelger, en bakre spoiler, doble eksosrør og en "86"-logo.

På innsiden har GT 86 en utforming som er fullstendig førerfokusert. Ergonomien og funksjonaliteten ved alle elementer ombord er grundig evaluert for at bilen skal føles som en naturlig forlengelse av førerens kropp.  Setene er designet for å gi føreren optimal støtte mot g-kreftene.

Rattet har en diameter på bare 365 mm og er det minste i noen Toyota hittil.  Skinnfinishen er utviklet etter omfattende tilbakemeldinger fra testførere for å gi maksimalt grep under alle forhold og situasjoner.

Instrumentene er bygget rundt en stor turteller, og spesiell oppmerksomhet er viet synbarhet ved sportslig kjøring. Førerfokuset er forsterket gjennom karbonimiterte detaljer, et svart sportslig innvendig tak, røde sømmer og lettvekts aluminiumspedaler




50 års erfaring med frontmontert motor med bakhjulstrekk  

 Selv om GT 86 lanseres som den eneste med frontmontert horisontalt monterte motor og bakhjulstrekk, er den ikke den første. Den æren har Toyotas modell "Sports 800" med tosylindret boxer-motor fra 1962. Etter det har Toyota en lang historie i å produsere spennende førerfokuserte sportsbiler med frontmontert motor og bakhjulstrekk som har vært populære blant publikum og gitt suksess i konkurranser.  Den vakre 2000 GT coupe var motorisert med en 2.0 liter rekkesekser og ble først vist på Tokyo Motor Show i 1965, og bidro til å etablere selskapets rykte som en leverandør av sportsbiler.

Celica ble lansert i 1972 og de første utgavene hadde bakhjulstrekk som ble rost av entusiaster for sine kjøreegenskaper. Alle fire Supra-generasjoner hadde rekkeseksere og bakhjulstrekk. Modellen MR2 kom på markedet i 1984 og har fått et rykte som en av beste sportsbilene gjennom alle tider for sine kjøreegenskaper. Inspirasjonen til GT 86 hentes imidlertid fra Corolla Levin AE86, som leverte ren kjøreglede.

Corolla Levin AE86´s frontmonterte motor og bakhjulstrekk, kompakte dimensjoner, lave vekt, gode balanse og ledende ytelse/vekt-forhold gjorde den til et "må-ha" valg for rally og banekjøring i produksjonsperioden 1983 til 1987 .

GT 86 er en ekte lettvektsmaskin som gir en unik kjøreopplevelse, og tar opp arven fra Corolla Levin AE 86.

Kilde: Toyota

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.