Prisbelønnet motorteknologi

Volkswagens 1,4 liter TSI bensinmotor har vunnet prisen "Engine of the year" for syvende gang på rad i klassen for motorer med 1,0 til 1,4 liter slagvolum. Volkswagen fikk også prisen som "beste nye motor" for å kombinere TSI teknologi med sylinderkutt (ACT) i Polo og Golf.


Siden 2006 har Volkswagen mottatt i alt tolv trofeer for de stadige forbedringene av 1,4 liter TSI motoren fra juryen som kårer årets motor internasjonalt. Juryen består av 87 internasjonale journalister, og syv ganger er denne motoren kåret til vinner i sin klasse, to ganger som totalvinner, to ganger som beste nye motor og en gang som årets grønne motor.

 

Volkswagen var første bilprodusent som lanserte sylinderkutteknologi (ACT) i en firesylindret motor i fjor. Denne teknologien har hittil vært mer vanlig i store åtte og tolvsylindrete motorer. Sylinderkutt ble lansert i Polo og Golf med en 1,4 TSI motor med 140 hestekrefter. I Norge er dette den mest solgte motoren i Golf.


Sylinderkutt slår seg av og på i løpet av millisekunder. Selv med to sylindre vil den godt balanserte 1,4 TSI motoren kjøre like stille og med like lite vibrasjoner som når fire sylindre er i drift.

Kombinert med en økonomisk kjørestil vil kutt av den andre og tredje sylinderen redusere forbruket med 0,5 liter på 100 kilometer. Sammenlignet med sine forgjengere er TSI-motorenes forbruk og CO2 utslipp redusert med ni prosent. Med sylinderkutteknologi (ACT) er potensialet så mye som 15 prosent.

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.