Nye Audi RS 6 Avant: Grensesprengeren

Den nye Audi RS 6 Avant sprenger grenser: 0-100 km/t gjøres unna på 3,9 sekunder, toppfarten nås ved 305 km/t og med på turen er det plass til 1680 liter bagasje.- Rå kraft møter sportslig eleganse og funksjon.

RS er betegnelsen på de aller sportsligste versjonene av Audis seriemodeller. RS-utgavene utvikles av Audis datterselskap quattro GmbH, som i snart 20 år har utviklet Audis råeste spydspisser.
 
Den nye Audi RS 6 Avant en sportsbil for hverdagsbruk. Form og funksjon møtes gjennom dynamiske linjer, teknikk og rå kraft. Hjertet er 4,0 TFSI V8 motoren som yter hele 560 hk. To turboer leverer kreftene og dreiemomentet på 700 Nm er tilgjengelig mellom 1750 og 5500 omdreininger. Ved moderat kjøring går fire av de åtte sylinderne i dvale (Cylinder on Demand), de vekkes lynraskt når behovet melder seg. Sammen med bilens lavere vekt, omtrent 100 kg mindre enn forrige generasjon, start/stopp-systemet og en rekke andre innovative løsninger gir det et forbruk på 0,98 liter pr. mil. Sammenlignet med forgjengeren er forbruket dermed redusert med nærmere 40 %.
 
Til tross for det reduserte forbruket er ytelsene økt. 0-100 km/t gjøres unna på 3,9 sekunder. Det er over et halvt sekund raskere enn forrige generasjon. Ved standard konfigurasjon er toppfarten elektronisk sperret ved 250 km/t, men velger man Dynamic eller Dynamic plus pakken økes toppfarten til henholdsvis 280 km/t og 305 km/t. Lyden fra de to ovale eksospottene er sportslig og markant. Egne spjeld i eksosanlegget kan åpnes når man ønsker en enda kraftigere lyd. Hvis ikke det er nok, kan et sportseksosanlegg også leveres.

Den kraftfulle V8-motoren er koblet sammen med en 8-trinns tiptronic automatgirkasse. De lavere girene sitter tett for sportslige ytelser, mens det siste og åttende giret er optimalisert for et lavere forbruk. quattro permanent firehjulsdrift er naturligvis standard og sikrer maksimalt grep i enhver situasjon. En egen sportsdifferensial for bakakselen blir også standard på de norske bilene.
 
Den nye Audi RS 6 Avant blir den første RS-modellen fra Audi som kommer med egen tilpasset luftfjæring. Det dynamiske oppsettet på luftfjæringen senker bilen 20 mm. Sjåføren kan selv velge mellom ulike konfigurasjoner som tilpasser flere av bilens egenskaper til kjørestilen. Som et alternativ til luftfjæringen tilbyr Audi også et strammere sportsunderstell med stålfjærer og 3-veis dempere. ESP-systemet har eget sportsmodus og kan deaktiveres helt dersom sjåføren ønsker det. Bremseskivene foran er ventilerte og har en diameter på 390 mm. Keramiske bremser på 420 mm kan også leveres.
 
Nye Audi RS 6 Avant kommer med aluminiumsfelger på 20" som standard, om ønskelig kan også felger i størrelsen 21" leveres.
Designen står i stil med bilens ytelser. En særegen grill og støtfanger, store luftinntak, kraftige hjulbuer og en stor takspoiler er bare noen av detaljene som røper nye Audi RS 6 Avant. (Grillen og støtfangeren kan for øvrig leveres i 2 ulike varianter.) 9 ulike lakkfarger er tilgjengelige, inkludert den nye matte fargen Daytona Gray Matte.
 
Interiøret er kledd i sort med egne RS sportseter i skinn og alcantara med integrerte hodestøtter. Om ønskelig leveres også setene i helskinn. Verdt å merke seg er at de to baksetene er bøtteformede, et tredje sete kan også bestilles. Egne RS-detaljer og dekor i karbon preger også interiøret. Bagasjerommet har et volum på 1680 liter - det gjør nye Audi RS 6 Avant til en allsidig sportsbil.
 
Utover det allerede nevnte standardutstyret finner man også blant annet Xenon plus frontlykter, LED-baklys, parkeringssystem plus, cruise control, MMI navigasjon plus og Audi sound system. Tilvalgsmulighetene er mange, Audi tilbyr et rikholdig utvalg av ekstrautstyr og individuelle løsninger til nye Audi RS 6 Avant.
 
Den nye Audi RS 6 Avant kommer på norske veier sommeren 2013. Prisen er ikke klar.

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.