Ny Toyota Corolla

Ny Toyota CorollaToyotas introduksjon av ny Corolla i Frankfurt er trolig produsentens viktigste lansering noensinne i Europa.

Niende generasjon Corolla er neste skritt i gjennomføringen av en helt ny produktstrategi, å tilby europeiske kunder produkter som er skreddersydde for deres behov og ønsker.
Yaris er en suksess, modellen ble kåret til "Årets bil 2000". Den var første skritt i den nye strategien. Hemmeligheten bak Toyotas småbil var enkel. I stedet for å introdusere en modell utviklet i Japan, gikk Toyota til Europa for å hente inspirasjon.
Nøyaktig det samme har Toyota gjort med ny Corolla. Den er den mest globale av alle Toyotas modeller, likevel har den nye generasjonen sine røtter i Europa. Den er et konsept skapt av ED2 designsenter i Sør-Frankrike, og den oppfyller alle de strenge krav som stilles i verdens største bilmarked.
Corolla byr på teknisk avanserte bensin- og dieselmotorer, og en komplett serie karosserier, som også omfatter en ny Corolla Verso flerbruksbil, 3- og 5-dørs utgaver, en rommelig og praktisk stasjonsvogn og en elegant 4-dørs sedan.
Nye Corolla skiller seg helt fra sine forgjengere. Den skal være Toyotas spydspiss på veien mot å bli en av Europas ledende bilprodusenter, og den skal være med og skape Toyotas profil i årene som kommer.


Kjøreglede

·Klassens beste dynamikk takket være omfattende tuning i Europa
·Hi-tech VVT-i bensinmotorer og D-4D common-rail dieselmotorer
·Spennende råsprek T Sport-utgave
·Klassens beste bremseegenskaper
·Blant de beste i rommelighet og plassutnyttelse

Begrepet kjøreglede kan sees fra ulike synsvinkler: 

Dynamiske egenskaper
"Siden ny Corolla er så europeisk, må den også levere europeiske kjøreegenskaper", fastslår sjefsingeniør Yoshida.
For å få dette til har utviklingsteamet gjennomført tester under ulike forhold i vår verdensdel. Den nye modellen har vært i Europa flere ganger, men forkledd som andre utgaver. En rekke viktige data er samlet inn, slik at ny Corolla kunne få optimale egenskaper under europeiske kjøreforhold.
Allerede i 1997 ble det etablert et eget test-team ved Zaventem tekniske senter i Brussel. Teamet arbeidet først med tuningen av Yaris, og de har også vært delaktige i alle Toyota og Lexus som er lansert senere.
Testene av ny Corolla startet i april 1999, da den første plattformen ble sendt til Europa for utprøving. Målet var å utvikle et nytt understell med lang akselavstand, som kunne gi bedre innvendig plass og stivere karosseri.
Siden har utgaver av ny Corolla vært i Europa tre ganger, for mer omfattende detaljtester.  Motorytelse, støy, vibrasjoner, komfort, kjøreegenskaper og bremser er alt sammen nøye vurdert.
I februar i år ble det gjennomført vintertester i Finland, under ekstrem kulde og vanskelige kjøreforhold.
I mars og april var Corolla tilbake en siste gang, før selve produksjonen startet. Interne og eksterne forsøkpaneler ble da invitert til å si sin mening om bilen.
Med et nytt understell og nye hjuloppheng byr ny Corolla på  dynamiske egenskaper i toppklasse. Den gir en unik kombinasjon av sikre, komfortable og morsomme egenskaper.

Hitech motorer
Fire bensinmotorer er tilgjengelige i ny Corolla, de yter fra 97 til 136 Hk. Selv med den minste motoren akselerer Corolla fra 0-100 på 12 sekunder og har et forbruk på bare 0,67 ved blandet kjøring. Denne 1,4-liters motoren vil stå for 80 prosent av salget, tror Toyota.
Men ny Corolla kan også leveres med en 110 Hk VVT-i motor, som bringer akselerasjonstiden ned i 10,2 sekunder, uten at forbruket endres vesentlig.
For dem som vil ha enda mer effekt kommer det en 136 Hk 1,8-liters motor i enkelte av utgavene. Sprekest av alle er den nye Corolla T Sport, som får samme 1,8-liters VVTL-i motoren som i Celica. Med sine 192 Hk gjør dette Corolla til et råskinn som akselererer fra 0-100 på 8,4 sekunder og har en toppfart på 225 km/t der dette er tillatt.
Corolla T Sport blir det tredje medlemmet i denne nye TS-familien, etter Celica og Yaris.
I tillegg til alle bensinmotorene kommer ny Corolla med common-rail D-4D motorer på 90 og 110 Hk.

Bremseegenskaper
Kjøredynamikk handler også om bremsing under vanskelige forhold. Toyota har viet dette spesiell oppmerksomhet under utviklingen av ny Corolla.
Den nye modellen har 15 tommers skiver både foran og bak. En spesielt effektiv servo gir bedre respons under oppbremsing, og bremsepedalen er stivere, for å sikre minst mulig effekttap når det tråkkes til for fullt på bremsen. Dette gir et bremsesystem med meget effektiv virkning.

Ny Verso flerbruksbil

Corolla Verso blir et nytt medlem i Verso-familien, og den sikrer Toyota et av markedets bredeste tilbud på flerbruksbiler. Toyota vil nå ha tilbud fra lille Yaris Verso, via Corolla og Avensis Verso til storbilen Previa.
Corolla Verso er utviklet i Japan, men har lånt mange trekk fra resten av Corolla-familien. Verso er en allsidig og praktisk bil for familier, den har plass til fem voksne i to seterader. Baksetene kan foldes sammen og endres slik at den innvendige løsningen blir så fleksibel som mulig.
Det lange og høye karosseriet gir suverene plassforhold innvendig, og meget god lastekapasitet.
Corolla Verso vil konkurrere i hjertet av flerbruksbilmarkedet, den vil bli et godt tilbud til familier som trenger en flerbruksbil, men som ikke har råd til de større og dyrere løsningene.  Verso vil bidra til en økning i dette segmentet.



Verso-allsidighet

Markedet for flerbruksbiler er økende, og det var naturlig for Toyota å tilby en Corolla Verso, med unik allsidighet og fleksibilitet.
For å gjøre innredningen så fleksibel som mulig kan baksetene justeres for å møte nær sagt alle behov. De kan foldes, endevendes, bøyes tilbake og fjernes helt. For gi maksimal setekapasitet og komfort har ny Corolla Verso et benkesete bak, med tydelig oppdeling i tre sitteplasser. Dermed er det plass til to integrerte barneseter, et viktig tilbud til brukere av flerbruksbiler.
Allsidigheten understrekes også av den store lastekapasiteten, Verso byr på 22 forskjellige lagringsplasser, til sammen er de på mer enn 56 liter.
Corolla Verso er det tredje medlemmet i Verso-familien, etter Yaris Verso og Avensis Verso.

Kilde: Toyota

Kommentarer   

#1 Per Tormod 05-06-2011 05:39
Snart 7 år gammel Toyota Corolla Verso bruker mye Olje 1 L på 30-50 mil.Verkstedet sier at vi må kjøre 300 mil for at de skal få sjekke oljeforbruket,k an få skiftet motor,problemet er at garantien går ut rundt 20 Juni(7 års garanti) og nå skal vi til syden.Har ingen mulighet tilk å kjøre 300 mil på en uke. Det høres merkeliug ut bruker den 1 L på 50 mil er det vel ikke så vanskelig og finne ut hva den bruker på 300 mil! Dette kan umulig Toyota verkstedet i Molde forlange??? Det er bare 4 mnd siden bilen blei kjøpt og den har gått 86000 km

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.