Ford med ny Durashift 5-tronic

Ford med ny Durashift 5-tronicPå den internasjonale bilutstillingen i Brussel viste Ford for første gang en helt ny og meget avansert femtrinns automatisk gearkasse. Den nye gearkassen har betegnelsen Durashift 5-tronic, og vil i første omgang bli tilgjengelig på Ford Mondeo V6.

Dernest står den nye 130 HK TDCi turbodieselmotoren med Common Rail for tur.Durashift 5-tronic er konstruert for å gi høy skiftekvalitet og har den robustheten somdreiemomentsterke motorer krever. Den nye gearkassen sstyres av nyeste generasjon automatisk transmisjonskontrollenhet (ATCU).  Den avanserte logikkstyringen gjør det mulig for gearkassen å tilpasse seg både førerens
kjørestil og skiftende kjøreforhold. 

Tenker som en manuell gearkasse


Den elektroniske styringen av Durashift 5-tronic gir automatisk valg mellom 11 forskjellige driftsmoduser. Dette er altså en gearkasse som kan forutse hva en dyktig fører ville gjort med en manuell gearkasse i ulike situasjoner., og valget mellom ulike driftsmoduser er basert på omhyggelig kalibrering for skiftende kjøreforhold:

·        Auto-Sportsmodus: Ved å måle hvor hurtig gasspedalen trås inn, skifter Durashift 5-tronic til sportsmodus.  Et plutselig krav om økt effekt frembringer lynrask nedgearing, og hvert gear holdes lengre før skifting til neste trinn.  Når gasspedalen igjen betjenes med normalt tempo går gearkassen tilbake til normalt modus.  Det kombinerer mulighet for sportslig kjøring med god drivstofføkonomi.

·        Motbakkemodus: Elektronikken i Durashift 5-tronic merker bratte motbakker.  Da optimeres skiftekvaliteten for å motvirke andre gearkassers tendens til å «jage» etter det riktige geartrinnet.  Det hele oppnås ved å sammenlikne gasspedalstillingen med bilens faktiske akselerasjon. Når gasspedalen trås inn, uten at det fører til normal akselerasjon, vil ATCU-enheten forutsette at bilen kjører i motbakke, og blokkere de høyeste trinnene progressivt etter hvor bratt stigningen er. Så snart gasspedalstillingen igjen samsvarer med den faktiske akselerasjonen går systemet tilbake til normal automatisk modus.

·        Utforbakkemodus: Durashift 5-tronic merker også når bilen triller utfor bakke.  Dersom bilen akselererer uten at gasspedalens stilling tilsier fartsøkning, kan gearkassen skifte til lavere gear for å gi motorbrems.  Dette vil bare skje når føreren signaliserer at mindre fartsøkning er ønskelig, ved et lite trykk på bremsepedalen.  Så snart gasspedalen igjen trås inn, vil gearkassen skifte til et høyere gear.

·        Varmkjøring: Gearkassen overvåker sin egen driftstemperatur, og går til kjølemodus om væsketemperaturen overstiger ca 120 ºC.   

·        Kaldkjøring: Når motoren og gearkassen startes kald, brukes elektronikkstyringen til raskere å heve driftstemperaturene til optimalt nivå.  Sammen med varmkjøringsmodusen bidrar denne funksjonen til å sikre at Durashift 5-tronic vil fungere vedlikeholdsfritt gjennom hele bilens levetid.

·        Stopp/startmodus: Gearkassen anser at køkjøring foreligger når kjørehastigheten ikke overstiger 28 km/t i løpet av 60 sekunder.  Når da bilen bremser til stillstand, og skal kjøres i gang igjen, velger gearkassen 2. gear i stedet for første.  Dette gir mindre rykk og napp.

·        Hold farten-modus: I mange vanlige kjøresituasjoner har forrige generasjons gearkasser en tendens til uønsket gearing, for eksempel ved forbikjøring når føreren har nådd ønsket forbikjøringshastighet og slipper gassen.  Med den nye Durashift 5-tronic holder gearkassen det valgte trinnet når gasspedalen slippes gradvis.  Funksjonen er særlig nyttig under forbikjøring og svingkjøring. I disse situasjonene holder Durashift 5-tronic-utstyrte Mondeo seg i samme gear med mindre bremsepedalen betjenes.

Med Durashift 5-tronic kan også føreren skifte fra automatisk til manuell kjøremodus og tilbake til automatisk i fart. 

Kilde:Ford

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.