Ferraris hybridbil

Italienske superbilprodusenten gitt seg i kast med elektrisk fremdrift.  Fra racerbanen har Ferrari betydelig erfaring med elektrisk (motor)kraft. Moderne Formel 1-biler får økte prestasjoner og lavere forbruk ved hjelp av såkalt HY-KERS (HYbrid Kinetic Energy Recovery System).

I gatebilsammenheng er teknologien ny for bedriften, men resten av bilen er typisk Ferrari. Forbrenningsmotoren er merkets velkjente V12 med 6,3 liters volum. I den nye toppmodellen utvikler den 800 HK og 700 Nm. De heftige verdiene er vel å merke realisert uten hjelp av turbo eller kompressor. Ferrari holder fortsatt fast ved klassiske turtallsmotorer. Maksimalytelsen er tilgjengelig først ved 9.000 o/min. Først ved 9.250 griper elektronikken inn.   

Elektromotoren utvikler 120 kW, tilsvarende 163 HK. Når de to kraftkildene "samarbeider", kan bilen nå fra 0 til 100 km/t på under 3 sekunder. Fra 0 til 200 trengs under 7 sekunder, mens 0 til 300 er unnagjort på 15 sekunder blank. Toppfarten oppgir Ferrari til "over 350 km/t", uten mer nøyaktig angivelse.

Ferrari LaFerrari som den nye modellen heter, vil bli produsert i 499 eksemplarer.  Ifølge fagmedia var bilen utsolgt kort tid etter avdukingen på Genève-utstillingen - før noen visste mer om prisen enn at den ville være på minst én million euro pluss avgifter.


Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.