Fotgjengerbeskyttelse

FotgjengerbeskyttelseFords forskningssenter i Aachen  har nå presentert et omfattende forskningsprogram for fotgjengerbeskyttelse, som dekker alt fra forskning på ulykker til tekniske løsninger. En av dem er et motorpanser som endrer vinkel ved kontakt med en fotgjenger. I tillegg er både støtfanger og lykter optimalisert for økt beskyttelse. Resultatene fra forskningen er bygget inn i en Ford Focus, som nå vil bli brukt til videre utviklingsarbeider.

Ved den første kontakten mellom en fotgjenger og bilen skyves motorpanseret bakover og oppover. Dette skaper en eneregiabsorberende sone mellom fotgjengeren, motorpanseret og komponentene i motorrommet. Dermed reduserer belastningen på blant annet fotgjengerens hode og skuldre.

Bruken av skumputer og strukturelle støtfangerelementer sørger også for å redusere skader på fotgjengernes ben og knær ved en påkjørsel. I tillegg har en ombygging av lyktehusene sikret at energien fra sammenstøt med lår og hofter absorberes på en kontrollert måte. Ved å hindre at lykteglassene sprekker unngås også kuttskader.

 Effektiv fotgjengerbeskyttelse krever også omfattende studier av trafikkulykker. For å forstå kinematikken når fotgjengere treffes av en bil må realistiske trafikkulykker undersøkes nøye. Data fra slike ulykker er matet inn i datamaskiner som simulerer fotgjengerulykker. Som følge av dette har man utviklet en hel familie matematiske "testdukker" med biomekaniske egenskaper lik dem man finner på mennesker.

Ved at motorpanseret trekkes bakover og opp når bilen treffer en fotgjenger, oppstår det et støtabsorberende område, sommenneskene har.

Resultatene av forskningen som pågår i Aachen vil gradvis bli overført til Fords kommende bilmodeller og derigjennom føre til forbedring av fotgjengerbeskyttelsen. Et eksempel på dette er at man valgte ikke å gi Ford Fiesta låsbart motorpanser, fordi en datasimulering viste at låsen kunne gi negative utslag på fotgjengerbeskyttelsen.
Kilde: Ford

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.