Bilmekanikeren

Som ressurs er han knapp; bilmekanikeren moderne verksteder vil ha. Han som bærer doktorens "diagnosefrakk" like selvfølgelig som møkkete kjeledress. I 2004 betyr det konstant oppdatering. Hvis ikke, går han fort ut på dato.

Bilen og mekanikeren
De to går hånd i hånd. Og har alltid gjort det. Bilens utvikling har et ganske enkelt budskap - nyheter som frister. Heftigere prestasjoner, uovertruffen sikkerhet og sofakrok-komfort. De teknologiske godbitene avløser hverandre i et heseblesende tempo. Vaktmesteren for det hele - han vi forventer skal kunne alt om, ta vare på og reparere bilene våre - sliter imidlertid med å holde tritt med den eksplosive utviklingen. 


Bilmekanikeren

Nøkkelperson"Han" er bilmekanikeren. Han vi alltid har tatt for gitt. En selvfølge når jobben er gjort riktig. Hoggestabbe når jobben er gjort feil. Usynliggjort på verkstedet. Møkkete fra topp til tå. Lite representabel, og enda mindre presentabel, som vindu mot kunden. Selv tittelen hans har gått ut på dato. Fagfeltet hans er utvidet voldsomt, og innebærer nå like mye elektronikk som mekanikk. Like mye allmennteoretisk som mekaniskpraktisk kunnskapsbase. Han er, billedlig talt, i ferd med å fødes på ny. Det smertefulle er, når en bilmekaniker sliter med å komme i mål, da sliter automatisk alle andre. Ikke minst bedriftslederen som påtar seg jobben og ansvaret for at din og min bil skal kunne gå knirkefritt. Han som lever av å selge og vedlikeholde biler på en slik måte at vi bileiere velger å kjøpe og vedlikeholde bil hos ham igjen. Bilmekanikeren er en nøkkelperson. Like fullt har statusen for yrket hans tradisjonelt vært lav. Det betaler bilbransjen for nå, og arbeider tungt for å ta igjen tapt terreng innenfor utdannelse og kompetanseheving. Etterslepet er gammelt nytt og startet allerede da man oppdaget (men ikke tok helt på alvor) at det ikke lenger var nok at fagfolk justerte tenningen med prøvelampe eller forgasseren på gehør. Den teknologiske utviklingen har for alltid forandret bilmekanikerrollen, og med den fokus på hva slags kunnskap som kreves.


Ressurslekkasjen
Det positive er at bilmekanikeren er i ferd med å opparbeide seg status. Med større etterspørsel og høyere kompetanse innad i yrket, stiger verdien og anseelsen. Rekrutteringen til bilmekanikeryrket skifter form. Kandidatene er ikke lenger ensartede med tanke på skolegang. Gode, gamle "maskin og mekk-monopolet" er oppløst. Kompetansebehovet i et bilverksted brer seg nå over flere fagområder. Fortsatt må man tåle å bli møkkete på henda, men moderne verksteder har stadig oftere bilmekanikere med forskjellig bakgrunn. Høyere utdanning etterspørres. Bransjen rekrutterer bevisst folk med IT-bakgrunn. Fordi moderne biler er spekket med teknologi som krever slik viten, høynes også interessen for yrket. Knappheten på bilmekanikere med ønsket kompetanse har resultert i en voldsom mannskapsflukt de siste årene. Det er et problem å holde på de dyktigste medarbeiderne. Store institusjoner, som eksempelvis bilimportørene, tar konsekvensen av det, og jobber nå hardt for å stimulere de ansatte under sin varemerkeparaply til å bli i organisasjonen. Det er tidkrevende og kostbart å erstatte opparbeidet kompetanse, og ressurslekkasje får følger for servicegraden. Den man lever av. Nye biler er spekket med teknologi , og for mekanikere er datautstyr blitt like viktig som skiftenøkkel.

Først i kø
Ingen trenger å bli fortalt hvor viktig verkstedet er for bedriftens lønnsomhet. Det er heller ingen hemmelighet at dagens bilkjøpere langt fra er så merketro og vanekjøpende som de en gang var. Som alltid er ikke noe "som det var før". Men regelen om at det er enklere å holde på en eksisterende, fornøyd kunde, enn å skaffe seg en ny - den har ennå ikke gått ut på dato. Utdanningsansvarlig Per Håkon Sjulstok og gruppeleder for verkstedsutstyr, Petter Nilsen i Würth Norge, tar konstant pulsen på kunnskapsnivået blant norske bilmekanikere. - Etter å ha jobbet med skolering av bilmekanikere i mange år, ser vi at det er en tydelig dreining i forhold til det å ta kompetanseheving på alvor, fastslår Sjulstok. - For det første fordi bedriftene ikke har noe valg.

Basiskunnskapene fra fagopplæringen er håpløst foreldet. Skal man drive verksted ut over rene servicemekaniske jobber, er skolebenken eneste alternativ. Hva vi erfarer, er at motivasjonen hos den enkelte blir stadig større. Kompetanse etterspørres. Ikke bare fordi sjefen har sagt det, men fordi man ønsker det selv. Det er en uhyre viktig forskjell, og viser at bilmekanikere er blitt mer bevisst verdien av kunnskap og derfor tar større ansvar for egen læring. - Utviklingen og kompetansenivået hos bilprodusentene ligger milevis foran det apparatet som skal ta seg av bilene etter at de er solgt. Det må få konsekvenser, understreker Nilsen. - I praksis er det etablert flere nye fagfelter innenfor mekanikerens arbeidsområde. Det krever større og annerledes kunnskap. Konkurransen blir hardere. De som kan mest, står først i køen. Slik sett har ikke verden forandret seg mye. For bilmekanikeren har imidlertid verden forandret seg enormt, og han har i praksis kun én ting å gjøre for å sikre sin fremtid. Han må trekke kølapp i kunnskapsbanken.
 
   [ Tips en venn om denne saken ]      [ Abonner på vårt nyhetsbrev ]

Kommentarer   

#2 frank olav hagen 08-01-2013 17:00
Hei, hvor sitter kupefilteret på min nissan x-trail 2002 mod
#1 Hugo Refsnes 31-08-2011 16:21
Hei
Lurer på om det skjer noe med ventilene osv når register kjede ryker?

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.