Volvo V50 Bytting av glødeplugger

Hei holder på å bytte glødeplugger på en Volvo V50 1,6 2008 Den fremste pluggen er knekt i tuppen ca 1/2 cm står fast i blokka .Hva gjør jeg nå? kan jeg slå den ned og prøve å suge opp biten fra dysehullet eller fiske det opp med en magnet ?

Svar:
Du må prøve med en såkallt "grisepikk" i rett dimensjon. Og slå den ned vil jeg ikke ha gjort da det kan skade eksisterende gjenger og vil du eks. ikke greie og få den opp så vil den lille biten gjøre stor skade på stempel/ventil om du drar på starter eller rett og slett lar den ligge der og starter motoren. Den må nok opp samme vei som den kom ned. En skrueuttrekker (også kalt skrueutdrager og skrueekstraktor) er et redskap som brukes for å få ut skruer, dersom skruen er knekt eller skruehodet er ødelagt. Verktøyet er også kjent som grisepikk. Skrueuttrekkeren er en spiss og links gjenget skrue, det vil si at gjengene går motsatt vei av det som er vanlig på skruer. Skrueuttrekkeren er tynn ytterst, og blir gradvis tykkere. De finnes i ulike størrelser, og selges ofte i sett med forskjellige standarddimensjoner. Når man bruker en skrueuttrekker borer man først et tynt hull midt i skruen man skal ha ut. Deretter skrur man skrueuttrekker ned i hullet. Siden den er links gjenget vil den trekkes stadig hardere til, helt til skruen løsner og skrus ut. Hullet man borer må være stort nok til at grisepikken entrer og får skikkelig tak, men samtidig klart mindre enn skruen. I praksis betyr det at metoden er lite egnet for svært små skruer. For skruer med tykkelse 6 mm. eller mer kan grisepikker benyttes.

Bildet viser verktøyet som fåes i sett. 

Klikk her for å spør bilmekanikeren

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Nyhetsbrev



Motta HTML?

Joomla Extensions powered by Joobi

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Fartsbøter

Fartsbøter

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.