Hei! Har akkurat fått meg en Volvo 850 GLT '93, km 280 000. Har begynt å få eksoslukt/(oljelukt?) inn i kupeen. Har ikke registrert noe økt oljeforbruk, kjølevannsnivå stabilt, ikke skum i oljen.Ved bruk av lykt har jeg lagt merke til at det kommer røyk/eksos opp mellom dysene i forkant av motoren. Motoren starter lett og går fint og jevnt. Bilen akselererer meget bra og har bra drag. Kan det være lekkasje i toppakning som er årsaken til dette, eller er det andre årsaker som er mer nærliggende.
Svar: Det skal ikke mye oljelekkasje til på et varmt eksosanlegg for å få oljelukt inn i kupeen. En dråpe av og til når motor er varm vil være nok. Jeg ville sjekket om det er misfarging på eksos under motor. At motoren lekker i toppakningen skulle normalt ikke føre til eksoslekkasje men dersom det lekker i eksosmanifoldpakningen vil det nok sive eksos inn i kupe.
oljelekasje kan være ganske helsefarlig pga at giftige organofosfater slippes løs fra oljen ved oppvarming på 200 grader celsius..dette gjelder muligens ikke ved mineraloljer, men ved syntesiske. Ta å sjekk dette.. google etter aerotoxic syndrome på nettet. Flyvere har blitt grønnsak i lufta pga turbinolje utslipp inni kabinen.
Òljelukt i kupe er vanlig på 850. "Dreneringen, luftingen" går tett, og da kan det oppstå en lekasje mellom motor og girkasse p.g.a. overtrykk. Oljelukt i kupeen blir det som regel når bilen står og går på tomgang med vifte på. Få åpnet "luftingen" til motoren, så er det som regel i orden. Dette er en gjenganger på 850.
Kommentarer
Oljelukt i kupeen blir det som regel når bilen står og går på tomgang med vifte på.
Få åpnet "luftingen" til motoren, så er det som regel i orden. Dette er en gjenganger på 850.
RSS feed for kommentarer til dette innlegget.