Slitte forhjulslager

Jeg har en Volvo V70 2004 model som har gått 48.000 km. Jeg har nettop fått konstatert at jeg må bytte forhjulslager. Jeg synes at det var veldig tidlig. Hva kan det komme av at det har oppstått ?. Kan det ha noe med feil justering av forhjula ?. Fikk byttet foringer i noen stag i forstillinga ved 40.000 noe som ble anbefalt av Volvo. Kan dette ha forårsaket feiljustering og dermed sliting av hjullager ?. Jeg har fått beskjed fra Volvo verkstedet at de dekker intil 80% på grunn av KM stand og alder på bilen. Burde jeg betale noe i det hele ?
Svar: kommentar under
Klikk her for å spør bilmekanikeren

 

Kommentarer   

#1 EKS. Bilmekaniker 13-11-2008 18:50
Hei!! Hjullager har til alle tider blitt slitt/ødelagt.. Men at de ryker raskere nå enn før skyldes nok summen av flere ting.. 1:Lageret på din bil er et kompakt lukket lager som man på ingen måte får vedlikeholdt, før var det en annen type lager og da kunne/måtte man med jevne mellomrom åpne endekoppen på akslene og etterstramme/pa kke lageret på nytt, på den måten fikk hjullagret "vedlikehold". 2: Et annet moment i denne saken er at hjulene vi har på bilene våre i dag er MYE bredere og STØRRE i diameter, noe som gir ett vannvittig press på det lageret som sitter i midten av navet og gir kortere levetid. 3: Større og sterkere biler = større og sterkere bremser, noe som igjen avgir til dels MYE mer varme (spesiellt ille på automatbiler) noe som igjen forplanter seg til lageret, Og med varierende temperaturer vil etterhvert fettet hardne til og miste smøreevnen sin . Dårlige/billige materialer kan jo selvsagt ha sin del av æren for at sånne ting skjer..

Håper dette gav svar på noe av det du lurte på .. :-)

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.