Heisan! Har en Zafira 2003mod. Kjørt 47000 km. Startet og flyttet bilen fem meter.(Motor var kald) Dagen etter hørte det ut som om motoren gikk i fullstendig stå. Stoppet bilen, og prøvde å starte den igjen. Men det klarte jeg ikke. Kinte og kinte. Ringer naf og får hjelp med litt strøm og får beskjed om å kinne til bilen starter. Det putrer og går og så går den som normalt. Har hatt dette problemet en gang til ved en senere anledning. Har også hatt et gult lys som indikerer eksos problemet. Men det forsvant og har ikke vist seg siden. Vet du hva som har skjedd. (Har hørt at Opel har hatt litt problemer med denne motortypen pga forkoksing.) Hva kan jeg gjøre for å unngå dette. På forhånd takk. Med hilsen Erik Nilsen


Svar:
Jeg vil tro at ditt problem kan være i forbindelse med hengende ventiler på eksossiden. Da vil du miste kompresjonen på en eller flere av sylindrene. Løsningen kan være en tur med høyt turtall og kanskje tilsette noe stoff som skal løsne opp i sot. Dette kan være Forte eller Tunap produkter som selges og brukes hos de fleste bilforhandlere. Den beste løsningen er å demontere topp og overhale denne. Det gule lyset kan komme av at EGR ventilen henger og dette kan også lage problemer ved start så denne må sjekkes.

Klikk her for å spør bilmekanikeren 

Hei har en Saab 9000i 90 mod.

Har byttet til nye bremse calippere bak.(samt skiver og klosser) Håndbremsen sitter på en hendel bak på calipperen. Jeg får ikke håndbremsen til å virke. Er det noe jeg har glemt?


Svar:
Du har glemt å stille inn calipperne til bremseskiva. Stempelet skal skrues utover til den det ikke er mer klaring mellom bremseklosser og skiva, men ikke så mye at det henger. Dette kan gjøres via en skrue på baksiden av calipperen eller via selve stempelet.

Klikk her for å spør bilmekanikeren
 

Min mor har en audi A3 1.6i 2001mod. Den har gått ca 65000km.

Den har vært på verksted hvert år pga mye feil, samt for å overholde serviceintervallene. Det som er den største gjengangeren er at motorlampen begynner å lyse. Ca en gang pr 15000km.. Hver gang er det lambdasonden! Den er skiftet 4 ganger. Dette begynner å koste en god del nå... Er det meningen at en lambdasonde skal vare lenge? Har vi noen rettigheter (klagerett) mht dette? Jeg selv har en honda civic 92' og har kjørt ca 40000 med den, uten å ha hatt problemer med lamdasonden, ei noe annet teknisk! Synes dette virker litt suspekt, siden dette er en såpass ny bil, så jeg må bare spørre..

Mvh John Klykken

Svar:
Det kan være andre årsaker til at lambdasonden ryker som for eksempel mye oljeforbruk, feiltenninger, feil med bensininnsprøyting, bensinkvalitet eller bensintrykk. Luftmassemåler og temperaturføler kan være dårlige å gi liknende feil. Har ikke verkstedet noen teorier da? En lambdasonde varer normalt veldig lenge men svekkes dersom det er feil på de nevnte tingene. Går utifra at dette går på garanti da det går bare et år mellom hver gang.

Klikk her for å spør bilmekanikeren
 

 

Har spurt om dette før, men fikk ikke svar.

Hvor ligger friskluftfiltret/kupefiltret til Saab 9.3?


Svar:
Trodde jeg hadde svart på dette spørsmålet før! Men uansett så ligger det under et deksel ved frontruta på en 9-3. På en 9-5 ligger det under hanskerommet.

Klikk her for å spør bilmekanikeren 

Lurte på om det er mulig å få tak i programmet som merkeverkstedene har til å finne deler til bilen. I mitt tilfelle en Peugeot 406 2001 mod

Svar:
Nei dette programmet vil nok være vanskelig å få tak på for en vanlig person som ikke har noen tilknytning til et Peugeot verksted. Og skulle du fått tak på det så vil jeg tro at du må ha en kode for å aktivisere det. Det letteste for deg må jo absolutt være å ta turen direkte til delelageret og få dem som kan det til å lete opp de deler du ønsker. Det koster jo ingenting.

Klikk her for å spør bilmekanikeren
 

Har satt på hengerfeste på min Passat1992 mod, 1,8 CL.

Kablene fra feste har jeg beskrivelse av, men hvilke kabler i bilen skal den enkelte på. Hvilke farger er til hvilket lys i Passaten?

Svar:
Gå til denne side så finner du koblingsskjema

http://www.bilinform.no/elektrisk-koblingskjema.html

Klikk her for å spør bilmekanikeren

Hei Jeg har en Bmw318i Touring 1996Mod 199.000Km. Den vil ikke starte. Når jeg vrir om nøylen kommer det lys i displaye og alle lamper funker (kommer klikk i releet) men starteren slår ikke inn. har prøvd å rulle den i gang, men det funker heller ikke. så jeg får ikke start på bilen på noe vis :S Hva kan detta være?

Svar:

Hei. For det første må batteriet være oppladet. Selv om det er lys i instrumentene så betyr ikke det at batteriet er bra nok. Lad det over natten. Hvis batteriet er i orden så er det nu oppladet. Hvis starteren ikke slår inn og motoren går rundt så må du bytte startmotor. At den ikke starter når du prøver å rulle den igang kan bero på at det er for lite strøm. Dynamoen må måles etter at du har fått start på motoren. Hvis batteriet er tomt og dynamoen ikke lader så hjelper det ikke å slepe den igang heller. Lykke til.

Klikk her for å spør bilmekanikeren
Bilen min har en feilkode for Gass-spjeldet. Hva må jeg gjøre ?
passat 99, 1,8

Svar:
Litt lite info , men de er nok de  elektriske delen som måler hvor stor åpning det er som er feilen. Du må nok bytte hele

Klikk her for å spør bilmekanikeren

Opel Vectra, ca 2000 mod, km 150000. Ryggelysene, de små blinklysene på siden av bilen og de små hvite lysene ved siden av hovedlyktene står på hele tiden. Selv om tenningen slås av og jeg tar ut nøkkelen. Når jeg parkerer må jeg derfor ta ut sikring posisjon 22 (20A) - varselblinklys, funksjonsdisplay, kjørecomputer og kontrollamper for at lysene skal slå seg av. Ellers fungerer de andre lysene som de skal. Kanskje bortsett fra varselblinklysene som jeg må ha tenningen på for at de skal fungere. Gode råd mottas med takk.

Svar:
Hei. Jeg tror du har en smeltet kontakt eller smeltede ledninger, men akkurat hva og hvor er umulig å si.

Klikk her for å spør bilmekanikeren

Hei, jeg har hatt bilen, en passat -98 st.v på verksted (snap drive) et par ganger nå for å finne årsaken til at det lukter bensin utvendig etter en kjøretur. Kjennes ut som det er bak bilen det kommer fra. Verkstedet finner ikke årsaken, men trodde det kunne komme av uforbrent bensin, og skiftet pluggene sist. Det har altså ikke hjulpet. Det er ikke like sterkt hver gang, og det kjennes av og til ut som om det kan komme fra motoren, men hyppigst fra baksiden av bilen. Det er ingen synlig lekkasje. Er det noen kjente årsaker til dette problemet med denne modellen?

Det har også kommet en ulyd etter service. Som snap drive mente er dynamoen som synger på siste verset. Høres ut som jeg rygger når jeg kjører forover... Bilen fusket kraftig etter første servicen, noe som de fikset etter jeg klagde. Men lukten finner de ikke ut av.

Svar:
Har verkstedet sjekket ulyden med et stetoskop?det kan jo tenkes at lagerene i dynamoen er utslitt,men sjekka de strammehjulene?strammehjulet til dynamoen sitter greit til .Dersom det er ac på bilen ,så sitter strammehjulet til "ac-reima" langt nede.bunnplata må demonteres for å sjekke dette hjulet.Du sier det høres ut som en "ryggelyd"? en servopumpe uten nok olje kan lyde sånn,men det regner jeg med at verkstedet hadde funnet ut av bensinluktproblematikken er det verre å ta på sparket ved kald motor tilføres ekstra bensin en viss tid.katalysatoren må være varm for å fungere 8-900 grader.er det spesielt ved småturer det kjennes verst,2-3 km?

Klikk her for å spør bilmekanikeren 

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.