Mercedes Benz 280SE W126, fusker!!

Jeg står helt fast i et problem med min Mercedes! Den har nå blitt stående i et par måneder pga dette. Den har den kjente utprøvde 2,8 liters rekkesekseren og manuelt gir. Problemet startet allerede da jeg kjøpte den. Da gikk den litt ujevnt på tomgang, men etter at jeg byttet fordelerlokk og rotor virket den fint ved testkjøring. Den ble etter det stående i en uke pga manglende forsikring og det plaskregnet hele uka. Det var lite bensin på den. Da jeg endelig fikk forsikret den og skulle ut og kjøre med den ville den ikke være med på leken. Den soter veldig, går ujevnt på tomgang og stopper på tomgang når den er varm. Tomgangsturtallet ved kald motor ligger på ca 500,-(+/- pga rusing).Pluggene ser forholdsvis nye ut. Jeg har forsøkt å bytte pluggledninger, coilledning, coil, tenningsmodul, fra en lik bil som går strøkent, samt fordelerlokk, rotor og luftfilter. Har dessuten etterfylt noen liter bensin. Den starter greit og går bra når man får turtall på den, men det høres ut som om den jobber ekstra mye og den soter. Den soter igjen pluggene i løpet av et par minutter. Har sjekket tenningen og denne ser ut til å være som den skal, men den står ikke stille på noe turtall og det er umulig å holde jevnt turtall ved rusing. Den jager konstant. Har lurt på om det kan være fuktighet i bensinen da den ble sånn etter å ha stått ute i mye regnvær eller tett bensinfilter...men jeg har ikke peiling på injection så jeg vet ikke hvordan sånne systemer reagerer.Har oppdaget en liten sprekkdannelse i ventilkåpen(toppdekselet) som svetter olje. Er ganske desperat for jeg holder på å gi opp hele bilen. En annen ting er at turtelleren kommer og går som den vil, men vet ikke om det har noe med motor-feilen å gjøre. Håper at du kan gi meg et ordentlig og gjerne konkret svar på hva dette kommer av? Jo fortere, desto bedre :)


Svar:
Jeg ville sjekket om kaldstartdysa står og drypper når motoren går. En sjekk av bensintrykket (systemstrykk) og en sjekk av sprøytebildet til dysene dine og eventuelt skiftet dem! Dersom det er "litt" vann i tanken så er det nok til å lage problemer for deg. Tøm bensinfilteret og sjekk om det er vann i den bensinen som renner ut. Er det det så må du tømme og rense tanken. Fyll på en flaske med dyserens som du får kjøpt på et bilverksted. Det sitter følere som skal sørge for at motoren får nok bensin ved kald motor som kan henge seg opp eller som fusker. Turtelleren kan være følerproblem eller kanskje også instrumentproblem. Kanskje ikke et ordentlig og konkret svar men det er jo ikke lett å finne feil på en bil ved hjelp av en hjemmedatamaskin, enig?

Klikk her for å spør bilmekanikeren

Kommentarer   

#3 frank flem wahl 05-04-2009 19:20
Hei skift rele som sitter ved sikringene i motorommet det er reelet so sitter helt til høyre sett forfra det har en turtallsbegrens nning på stemplet,så går bilen ordentlig.
#2 Olav Vassli 19-06-2008 13:32
Har vært en lykkelig eier av tilsvarende bil. Min erfaring etter at motoren fusker er følgende. Under innsugningsmani foilen sitter en føler som skal gi tilstrekkelig drivstoff ved kald motor. Denne har en tendens til å irre/ruste fast og da får motoren for mye bensin. Ikke prøv å rense denne men kjøp en ny, den er ikke veldig dyr! Denne motoren er også svært følsom på tennpluggene. For mye drivstoff inn fører til at pluggene ryker. Test dette ved motoren igang og ved å ta av en for en av plugghettene (pass opp for støt!!!). Hør med forhandler hvilke merke/type tennplugger som ska stå i din aktuelle bil.
#1 Rune Meland 06-03-2008 15:35
Hei!
Jeg har en akkurat slik Mercedes, og med visstnok akkurat den samme feilen. Er og litt desperat nå. Har du funnet ut av denne feilen?? Hvis du har noen tips til meg og, er jeg svært takknemlig :o)
Mvh Rune Meland
mail: [email protected]

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.