Chevrolet- Toppakning defekt?

Hei !

Har et problem med min veteran bil. Den har en Chevrolet 502 V8 motor, med aluminiums topper. Motoren er ny, nå gått kun 211 mil. Ved innkjøring av kamakslingen (rask tomgang, stillestående i 20min.) kokte motoren, grunnet svært varm sommerdag og lite tilgang av luft. Vann blei etterfylt gjennom radiatoren og det blei ikke kjørt mer den dagen. Problem: syntes det er mye trykk i kjøle systemet/ slanger harde. Kommer IKKE luft i ekspansjonstanken. Svetter litt olje mellom topp/blokk. Svettingen er rundt hele toppen (gjelder begge toppene), IKKE bare et sted. Syntetisk olje er nå på motoren (brukt etter 10 mil).

Motoren bruker IKKE kjøleveske, og svært lite olje. Det er heller IKKE vann i olja eller vannet. Toppene er ikke trekt etter da det er brukt pakninger som ikke trenger dette. Har også sett to drypp med kjøle veske på hver topp ved toppakningen etter siste tur.

Radiator tette middel (i kjølevannet) er brukt ved en tidligere anledning før (etter ca. 80 mil). dette pga. en liten lekkasje i radiatoren.  

Kan dette skyldes defekte toppakninger ?

Eller er det en kombinasjon av syntetisk olje og forskjellig ekspansjon på aluminium`s toppene og stål blokka ? Håper du har en løsning på problemet.


Svar:
Kommer trykker veldig fort så kan det være feil i topp eller pakning, eller kommer det når motoren har oppnådd arbeidstemperatur? Det blir alltid mye trykk i motor når motoren er varm og radiatorslanger skal tåle dette! Når det gjelder aluminiumstopper så er disse veldig utsatt ved varmkjøring og kan bøye seg slik at toppakning ikke klarer å holde tett mellom forbrenningskammer og kjølesystem! Men dette ser ikke ut til å være problemet etter som jeg kan lese her. Er du sikker på at vannpumpa er i orden og at termostat sitter korrekt montert? Det er også viktig at det ikke sitter noe som tetter for kjølesystemet sånn at det ikke blir sirkulasjon på kjølevannet!

Klikk her for å spør bilmekanikeren 

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.