Hei. Har et problem med bremser på en -98 Galant 2l. glx. Kortverson: byttet skiver foran 7 ganger de siste 4 år. Har prøvd både original, biltema og dyre brembo skiver. Gang tiden varierer fra et år til ca. 5mnd. Får risting i hele bilen og pulserende bremsepedal. Enkelte ganger merkes dette etter noen få meters kjøring, andre ganger må jeg kjøre betydelig lenger. Har byttet kalippere, skjekket spindel, rengjort før montering og montert skivene riktig. Ristingen opphører hver gang jeg har fått på nye skiver men kommer tilbake etter hvert. Ved siste bytte fikk jeg spent opp de gamle skivene( kalde) i dreiebenk, ikke noe kast å se på disse. Er det slik at skivene går tilbake til sin opprinnelige form når de kjølner? kan det være abs-en som tuller? bremsepumpa? eller er det skivene bak som lurer meg? ( disse er byttet en gang). Til sist: feilen er både på alu. og stålfelger og bilen brukes ikke til racerkjøring.
Svar:
Når bremsepedalen pulserer så er det ofte bremser bak som er problemet, enten på grunn av kast i skiver eller hengende bremser. Det vil si at bremseklosser henger fast i calipper på grunn av rust eller at stempelet er fastrustet! Du er nødt til å ta bilen inn på et bilverksted for å kjøre den på en bremseprøver der du skal finne ut hvilke hjul det er feil på. Får du verkstedet til å reparere feilen så har du garanti på deler og jobb og du kan ta det med ro i fremtida.
Kommentarer
Mistenker ABS-feil. Når det først oppstår må du antagelig skifte alle fire skivene (hulk) for at de ikke skal "smitte". Gjorde dette hos Oslo Bremseservice for tre-fire år siden, og siden har det vært bra.
Men en annen mekaniker hevdet at denne typen skiver må "kjøres inn" i begynnelsen. Aner ikke om det er riktig. Lykke til!
RSS feed for kommentarer til dette innlegget.