Super-SUVen Audi Q7 inntar Norge

Super-SUVen Audi Q7 inntar Norge31. mars lanseres Audis nye super-SUV Q7 i Norge. Dette er 3. generasjon SUV med svært avansert teknikk. Audi Q7 er definisjonen av en sportsbil med terrengegenskaper. I virkeligheten er Audis nye super-SUV langt større enn det bildene av Q7 gir inntrykk av.


Med en bredde på nær to meter (1,983 mm), lengde drøyt fem meter (5,086 mm) og høyde på 1,73 meter setter Audi Q7 ny standard for romslighet i klassen for sportsbiler med terrengegenskaper. Totalt sju personer har plass lys, luft og komfort som overgår det som i dag finnes på markedet. Samtidig er Audi Q7 bygget for ekstrem fleksibilitet med totalt 28 forskjellige konfigurasjoner når det gjelder sete- og lasteløsninger. Passasjerene i baksetet kan selv justere setene individuelt, samtidig som de nyter SUV-klassens beste beinplass. Begge baksetene kan foldes ned og åpner for et lasterom med kapasitet på hele 2,035 liter. Med fem seter i bruk har Audi Q7 en lastekapasitet på 775 liter - klassens suverent beste.

Motorvalget er enkelt; diesel eller bensin. Begge alternativene gjør super-SUVen i stand til å kjøre fra det meste på veien. Velger du bensin, vil den nyutviklede 4,2-liters V8 FSI-motoren med 350 hk (440 Nm), akselerere giganten fra 0 til 100 km/t på 7,4 sekunder. Dette til tross for at bilen veier 2.240 kilo. Den avanserte FSI-teknologien reduserer drivstofforbruket til kun 1,36 liter per mil ved blandet kjøring. I Norge vil trolig rundt 80 prosent av kundene velge diesel. I så måte kan de nyte en råsterk 3.0-liters sekssylindret TDI-motor på 233 hk (500 Nm). Den akselererer Q7 fra 0 til 100 km/t på 9,1sekunder. Ved landeveiskjøring er forbruket kun 0,83 liter per mil og ved blandet kjøring 10,5 liter per mil. Med en tankkapasitet på 100 liter er rekkevidden på dieselutgaven av Audi Q7 nær 1000 kilometer. Av miljøhensyn er vedlikeholdsfritt dieselpartikkelfilter er montert som standard. Super-SUV`en vil også etter hvert bli utstyrt med en 3,6-liters FSI-motor på 280 hk.

Når nye Audi Q7 inntar norske vinterveier 31. mars, vil den være utstyrt med teknologi som for få år siden var å betrakte som ren science fiction. Ekstrautstyr som radarstyrt cruise control sørger for at avstanden til bilen foran er konstant. Settes systemet på 90 km/t, vil bilen selv bremse ned og følge på i en eventuell bilkø, for så å akselerere automatisk når trafikken flyter raskere. Radarsystemet vil også bistå sjåføren, selv når cruise-control ikke er valgt. Dersom bilen foran bråbremser og sjåføren ikke reagerer innen en gitt avstand, vil en alarm og et lyssignal utløses. Dersom dette ikke får sjåføren til å reagere vil bremsesystemet få bilen til å riste for å vekke opp sjåføren. I tillegg vil systemet forbrede seg på nødbremsing. Q7 kan også utstyres med to radarer i bakre støtfanger som bistår sjåføren ved skifte av fil. Radarsystemet vil kontinuerlig overvåke trafikken bak bilen, og vil gi en diskret advarsel dersom sjåføren blinker ut for å skifte fil, samtidig som kjøretøy kommer i stor hastighet bakfra. Systemet unngår også farlige situasjoner med kjøretøy i blindfeltet. Radarsystemet og et vidvinkelkamera montert bak på SUV`en vil bistå sjåføren med rygging og parkering. Systemet vil kort og godt fortelle deg om den plassen du ønsker å parkere på er stor nok til gigantbilen.

I Norge kommer Q7 3.0 TDI til å koste 846.700 kroner, mens V8-utgaven på 4.2 liter vil koste fra 1231.700 kroner. Inkludert i prisen er et imponerende utstyrsprogram. Blant annet leveres bilene med front-, side- og hodekollisjonsputer, automatiske beltestrammere, ABS med elektroniske bremsekraftforsterker, servotronic, klimaanlegg, MMI, 18-tommers lettmetallfelger, oppvarmede og elektrisk justerbare speil, integrerte tåkelys i støtfanger, regnsensor, ESP med ASR og EDS, cruise control, multifunksjonsratt og en rekke andre utstyrseffekter.

Kilde: Pressemelding MøllerGruppen

[ Tips en venn om denne saken ]       [ Abonner på vårt nyhetsbrev ]
 
   


Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.